Sådan kommer du i gang med intelligent opladning
Det er nemt at komme i gang med intelligent opladning hjemme på ladeboksen. Allerførst skal du downloade Clever-app'en og logge ind med samme e-mailadresse, som dit Clever-abonnement er oprettet i. Dernæst skal du følge vores trin-for-trin-guides, som du finder lige herunder.

Vælg hvordan du vil bruge intelligent opladning
Brug bilens batteriniveau (anbefalet)
Vi anbefaler, at du tilknytter din bil til intelligent opladning. Det gør det muligt for os at bruge din bils aktuelle batteriniveau til at beregne præcis, hvor meget strøm bilen har brug for.
Indstil et opladningsbehov
Hvis du ikke ønsker at bruge bilens batteriniveau – eller hvis bilen ikke understøttes i vores system – kan du manuelt indstille dit daglige opladningsbehov.
Sådan bruger du bilens batteriniveau til intelligent opladning
Sådan bruger du intelligent opladning uden bilens batteriniveau
Sådan fungerer intelligent opladning i din hverdag
Det er let at lade med intelligent opladning i din hverdag. Du skal blot koble bilen til ladeboksen, så udregner systemet automatisk en ladeplan baseret på dit afgangstidspunkt. Hvis du har tilknyttet din bil til intelligent opladning, planlægges opladningen med udgangspunkt i din bils batteriniveau og ladegrænse. Ellers planlægges opladningen ud fra dit indstillede ladebehov.
Bemærk! Når du kobler bilen til boksen, vil opladningen starte kortvarigt for at planlægge ladeplanen.
Indstillinger for intelligent opladning
Du finder indstillingerne via din Clever-ladeboks i app'en
Få overblik over de biler, som du har tilknyttet intelligent opladning. Her kan du fjerne en tilknyttet bil eller vælge at tilknytte endnu en bil.
Indstil et ladebehov for biler, som ikke er tilknyttet. Det kunne fx være, hvis en gæst lader på din ladeboks, eller hvis du har en bil, der ikke kan tilknyttes intelligent opladning.
Når funktionen er aktiveret, sender ladeboksen strøm til klimastyring 30 minutter før det indstillede afgangstidspunkt.
Du finder funktionen under “Flere indstillinger”.
Når funktionen er aktiveret, kan opladningen starte efter dit afgangstidspunkt, når elprisen og CO2-aftrykket er ekstra lavt - hvis din bil fortsat er tilkoblet ladeboksen.
Du finder funktionen under “Flere indstillinger”.
Ofte stillede spørgsmål
Hvordan tilknytter jeg flere biler til intelligent opladning?
Hvis bilen er understøttet af vores samarbejdspartner, Enode, kan du tilknytte alle de biler, du ønsker.
Obs! Enode supporterer kun et login pr. mærke. Det betyder, at hvis du har to biler af samme mærke – og du ønsker at tilknytte dem til intelligent opladning – så skal begge biler tilknyttes via samme login. Hvis du har to biler af samme mærke og to forskellige logins, skal de lægges sammen til ét login.
Hvordan fjerner jeg en tilknyttet bil?
Du fjerner en tilknyttet bil via indstillinger under din ladeboks: Gå til overblik og tryk ind på din ladeboks. Herfra åbner du indstillinger og trykker ind på den bil, du gerne vil fjerne. Tryk på skraldespanden øverst til højre for at fjerne den tilknyttede bil.
Kan jeg have to biler, hvor kun den ene bruger bilens batteriniveau?
Ja, du kan godt vælge kun at tilknytte din ene bil til intelligent opladning. Så vil din anden bil lade intelligent baseret på det opladningsbehov, du har indstillet under ladeboksens indstillinger i Clever-app'en.
Obs! Det gælder ikke, hvis begge biler er fra samme bilmærke og dermed benytter samme login til vores samarbejdspartner, Enode. I så fald vil begge biler være tilknyttet, hvilket også betyder, at hvis du frakobler den ene, så frakobler du begge.
Hvordan springer jeg intelligent opladning over?
Hvis du ønsker at lade din bil med det samme, kan du slå den intelligente ladeplan fra. Her har du to valgmuligheder: Du kan slå ladeplanen fra i 60 minutter, så du får en times strøm på batteriet, eller du kan slå ladeplanen helt fra, så du lader, indtil bilen er færdigopladet.
Obs! Hvis du ikke har en aktiv opladning, kan du altid planlægge dit afgangstidspunkt til, når du skal bruge bilen igen. Når du sætter stikket i din Clever-ladeboks, lader bilen med det samme, hvis der ikke er tid nok til at lade intelligent. Hvis der er tid nok, planlægger systemet en ladeplan, så du lader i de bedste timer frem til dit afgangstidpunkt.
Hvorfor kan jeg ikke se, at Clever-app’en udregner en ladeplan?
Det er typisk, fordi din app ikke er helt opdateret, så tjek gerne, at du har den nyeste version.
Hvorfor kan jeg ikke se, at min bil er tilsluttet ladeboksen?
Hvis Clever-app'en ikke reagerer på, at bilen er tilsluttet ladeboksen, kan det skyldes, at ladeboksen har mistet forbindelsen til netværket. Du skal i så fald forsøge at genstarte ladeboksen på relæet. Hvis der stadig ikke sker noget, skal du kontakte os.
Hvorfor kan jeg ikke se mit bilmærke?
Vi samarbejder med Enode om at tilknytte biler til intelligent opladning. I dag understøtter Enode desværre ikke alle bilmærker, og det betyder, at hvis du ikke kan se dit bilmærke, så er det endnu ikke understøttet. Selvom du ikke kan tilknytte din bil til intelligent opladning, kan du stadig bruge systemet – du skal bare selv indstille dit opladningsbehov i Clever-app'en.
Hvorfor har jeg ikke ladet med udgangspunkt i min bils batteriniveau, selvom jeg har tilknyttet min bil?
Der kan være flere årsager til, at vi ikke har kunnet basere din ladeplan på din bils batteriniveau – også selvom vi har kunnet tidligere. Vi ser nogle gange, at bilerne enten ikke sender data, eller at bilens API er forsinket eller nede – men bare rolig, du lader stadig intelligent baseret på dit indstillede opladningsbehov. Oplever du det gentagne gange i streg, kan det være en god ide at tjekke din Clever-app ift. fejlmeddelelser eller at tage kontakt til os.

Har du andre spørgsmål kan du søge i vores FAQ eller kontakte kundeservice.