Kan du regne med WLTP? Og hvad betyder det overhovedet?
Kan du regne med WLTP-rækkevidden, når du kigger på elbil? Og hvad skal alle de bogstaver egentlig til for?
Læs med og find ud af, hvad du kan bruge WLTP til – og hvad bogstaverne står for.
Hvad står WLTP for?
WLTP er en forkortelse. Det står for Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Løst oversat betyder det "verdensomspændende, harmoniseret testprocedure for lette køretøjer".
De fire bogstaver er altså blot en fast metode at teste personbiler på, som gør det nemmere at sammenligne personbilers energiforbrug, udledninger og rækkevidde.
Det er en europæisk standard, der har været i brug siden 2018, og som alle biler solgt i Europa testes efter. Mange andre lande har også taget proceduren til sig.
Et vigtigt værktøj, når du køber bil
WLTP gør det nemmere for os forbrugere at sammenligne forskellige biler - og faktisk også forskellige varianter af samme bilmodel.
Det er især smart, når du overvejer en elbil. Der er WLTP-tallet nemlig uvurderligt. Det giver dig en god fornemmelse af, hvor langt du kan forvente at køre på en opladning under 'normale' betingelser.
For selvom to elbiler har samme størrelse batteri, kan der være store forskelle på, hvor langt de kan køre. Det kan skyldes forskelle i bilernes vægt, motorkraft og aerodynamik.
To af Danmarks mest populære elbiler har samme batteristørrelse, men 100 km forskel i WLTP-rækkevidden. Og varianter af samme bilmodel kan også have 40-50 km forskel i rækkevidde.
Træk 10-20% fra
Når du ser på en WLTP-rækkevidde, så er det en teoretisk rækkevidde. Så det er meget sjældent, at den holder stik i virkeligheden. Ligesom en fossilbil meget sjældent kører lige så langt på literen, som der står i brochuren.
Som tommelfingerregel kan du trække 10% fra om sommeren og 20% fra om vinteren. Eller du kan tjekke den model, du overvejer, på EV-database, som har mere realistiske rækkeviddeangivelser, der også tager højde for årstiden og vejtypen.
Når det er sagt, er der nogen, som gør det til en sport at slå WLTP-rækkevidden. Så det kan godt lade sig gøre at ramme rækkevidden med lidt medvind og en fjerlet speederfod.
Sådan foregår en WLTP-test
Men hvordan bliver sådan en WLTP-test så egentlig gennemført? Først og fremmest går det ret hurtigt. Testen tager kun omkring en halv time.
Det hele starter i et specialdesignet testmiljø, hvor bilerne gennemgår forskellige kørecyklusser, der simulerer by-, landevejs- og motorvejskørsel.
Der er meget præcise krav til, hvordan testen udføres, så alle biler bliver testet på lige fod.
I oversigten kan du se, præcis hvordan testen foregår.
| Lav hastighed | Mellem hastighed | Høj hastighed | Ekstrahøj hastighed | Total |
Kørsel (sekunder) | 589 | 433 | 455 | 323 | 1800 |
Stilstand (sekunder) | 150 | 49 | 31 | 8 | 235 |
Distance (meter) | 3095 | 4756 | 7162 | 8254 | 23266 |
Stilstand (procent) | 26,5% | 11,1% | 6,8% | 2,2% | 13,4% |
Tophastighed (km/t) | 56,5 | 76,6 | 97,4 | 131,3 |
|
Gennemsnitshastighed uden stilstand (km/t) | 25,3 | 44,5 | 60,7 | 94 | 53,5 |
Andre tests
Det er ikke hele verden, der bruger WLTP-metoden. Derfor kan du støde på to andre forkortelser, når du kigger på elbiler.
NEDC er en ældre metode, som er mindre grundig og derfor mere upræcis. Her skal du regne med omkring 20-30% negativ afvigelse i rækkevidden.
EPA er en amerikansk målemetode, som faktisk er strengere end WLTP. Her kan du bedre regne med rækkevidden og skal kun trække omkring 10% fra.