Er det besværligt at køre på ferie i elbil?
Danskerne elsker kør-selv-ferie. Mange tøver derfor med at vælge elbilen, fordi de er bange for, at de må droppe at køre på ferie. Men det behøver de ikke.
I denne lektion lærer du nemlig, hvordan du nemt klarer en kør-selv-ferie i elbil.
45 minutter ekstra til Berlin
Kører du en tur til Berlin fra Odense i Danmarks mest solgte elbil, skal du kun lade 45 minutter undervejs. Fra Odense til Gardasøen, skal du lade i omkring 2,5 timer.
Turen starter i App Store
Inden afrejse skal du hente nogle gode apps, der kan hjælpe dig på rejsen. Husk at oprette bruger og indtaste betalingskort, mens du sidder hjemme i sofaen - det er ikke sjovt at gøre på en tysk rasteplads i regnvejr.
Vi er måske lidt farvet, men Clever app er smart, fordi du kan betale for opladning på europæiske netværk. Prisen pr. kWh vises før start, og vi sender dig én samlet faktura via Betalingsservice.
Med ABRP kan du slå hjernen fra og sende rækkeviddeangsten på ferie. Indtast din bilmodel og destination, så planlægger appen en rute til dig med både ladestop og ladetid.
Med Need to Charge kan du kontakte andre elbilister, fx hvis de bruger landsbyens eneste ladepunkt, ved at indtaste deres nummerplade – hvis de er registreret i appen.
Kom hurtigere frem: kør langsommere
Vores erfaringer viser, at det ikke giver mening at banke derudaf, som om du er med i en Hollywood-biljagt. Den tid, du indhenter med 150 km/t, bruger du i stedet på at holde mange lynladepauser undervejs. Især i ferietrafikken, hvor du nemt kører elastikkørsel på de tyske motorveje, giver det mening at sænke farten og bare glide med trafikken. Har du adaptiv fartpilot, er det nu den skal på arbejde - det gør kørslen til en leg.
Husk, at du er på ferie. Så smæk en lydbog i højtalerne og nyd turen. Så passer det med, at batteriet er tomt cirka hver tredje time - samtidig med at blæren er fyldt.
Pak bilen smart
Det er ikke kun din blyfod, der forkorter rækkevidden på langturen.
Vægten af de ting, som du tager med på ferien, betyder også noget. Et bagagerum, der er pakket til bristepunktet kræver mere energi at skubbe til Italien end et halvfyldt et af slagsen.
Og vi kender det godt: Det kan virke fristende at pakke alt muligt med "for en sikkerheds skyld", men mindre kan ofte gøre det. Så pak i stedet kun de nødvendigheder, som I reelt vil få brug for på turen.
Er bagagepladsen begrænset, smækker mange en tagboks på. Og den giver ganske vist ekstra plads, men også kortere rækkevidde. Det bliver især tydeligt, når bilen kører med høj hastighed på motorvejen, da vindmodstanden her spiller en større rolle.
Så har du mulighed for det, er en bagageboks, som kan monteres på bilens påhængskrog en bedre løsning. Den påvirker nemlig ikke bilens aerodynamik nær så negativt som en tagboks.
Overnat undervejs
Der står ikke nogen steder, at man skal kværne afsted til sin sommerferiedestination i ét 18-timers vanvidsstræk.
En overnatning halvvejs på turen kan gøre underværker - især for rækkeviddeangsten på første kør-selv-ferie i elbil.
Mange hotelsøgemaskiner kan vise hoteller med ladestandere, så både chauffør og elbil kan få fyldt batterierne henover natten.