5 tips til at forlænge livet på din elbils batteri
De fleste af os ved godt, hvordan man forlænger livet på benzinbilens ædlere dele (Det er noget med ikke at file på koblingen og skifte motorolien fra tid til anden).
Men når du kører elbil, er koblingspunktet en saga blot, og du skal ikke længere lade som om, du ved hvad du kigger efter på oliepinden.
Men hvad skal du så gøre? Vi giver dig fem tips.
Ingen grund til bekymring
Først og fremmest skal du vide, at elbilbatterier er meget bedre end deres rygte. De bryder ikke i brand, hver gang du kigger væk, og de bliver ikke slidt op i samme tempo som gadekridt. Faktisk holder batterierne meget længere, end de fleste havde regnet med.
Så fortvivl ikke, hvis du ikke kan passe alle fem tips ind i din dagligdag. Din elbil vil stadig elske dig og køre dig langt omkring i årevis.
Hold spændingen i dagligdagen
Nej, det handler ikke pludselig om dit parforhold. Men, ligesom dit parforhold, har de fleste elbilbatterier det heller ikke godt med at spændingen er for høj eller for lav alt for ofte.
Så prøv at holde din batteriprocent mellem 20% og 80% i det daglige. Det mindsker stress på batteriet og kan forlænge dets levetid.
Når du er på langtur skal du selvfølgelig bare lade din bil, som du har brug for, også selvom det fx er fra 2-100%.
Lad langsomt, når du kan
Lynopladning er praktisk, men på sigt ikke det bedste for dit batteri. Når du kan, så brug normalopladning. Det varmer ikke batteriet op i samme grad, og er derfor mere skånsomt.
Det kan hjælpe dig med at bevare batteriets kapacitet over tid.
Tæm speederfoden
Det ER sjovt at accelerere i din elbil som en gepard, når frokosten stikker af. Men det kan give (gepard)pote at tæmme speederfoden i dagligdagen.
Undgår du konstant hurtige accelerationer og hårde opbremsninger, sparer du ikke kun på strømmen, men på sigt også på batteriet.
Hold øje med helbredet
Altså batteriets.
Mange moderne elbiler har ofte systemer, der overvåger batteriets helbred. Brug disse til at holde øje med eventuelle ændringer i batteriets ydeevne og få det tjekket, hvis noget ser ud til at være galt.
Parker i skyggen på solferien
Batterier kan bedst lide at have det som Guldloks grød: ikke for koldt, ikke for varmt. Især kan varmen barbere nogle procenter af batteriets kapacitet over tid. I Danmark er det varmen fra lynopladning og ikke solen, du skal være opmærksom på.
Men kører du til Sydeuropa, kan du med fordel parkere din bil i skyggen - ikke alene skal du bruge mindre strøm på at køle bilen ned, men du sparer også batteriet for usunde svedeture.