Hvad er forskellen på AC- og DC-opladning?
Den korte version:
- Forskellen på AC- og DC-opladning er bl.a. den hastighed, som opladningen foregår med.
- AC-opladning går som udgangspunkt langsommere end DC-opladning.
Forskellen i ladehastighed afhænger af hvor strømmen konverteres inden den rammer batterierne:
- Skal din bil selv omforme strømmen, kalder man det AC-opladning.
- Bliver strømmen omformet, inden den kommer i bilen, kalder man det DC-opladning.
Den lange version:
Der findes to typer strøm: Vekselstrøm og jævnstrøm.
Det er kun jævnstrøm, som kan bruges til opladning af din bils batterier. Til gengæld er det vekselstrøm, som vi har i elnettet. Derfor skal strømmen fra elnettet omformes, før den kan komme i bilens batterier.
Strømtype | Vekselstrøm = AC-opladning | Jævnstrøm = DC-opladning |
Bruges til | Er den type strøm, du har hjemme i stikkontakten og som fx dit TV, køleskab og lamper bruger. | Er den type strøm, som opladelige, batteridrevne apparater bruger, fx din smartphone, boremaskine – og din elbil. |
Baggrund | I Danmark kalder vi det vekselstrøm, men når vi snakker opladning, forkorter vi det AC efter dets engelske navn, som er Alternating Current. Navnet kommer af, at strømmen veksler i polaritet, altså fra positiv til negativ. | Den anden type strøm hedder jævnstrøm, men når vi snakker opladning af elbiler, vil du støde på forkortelsen DC, efter Direct Current, som er dets engelske betegnelse. Jævnstrøm løber kun én vej - altså jævnt – modsat vekselstrøm, der veksler retning. |
AC-opladning - langsomt men billigt
For at få AC-strømmen ind i batterierne som DC-strøm, skal den først omformes. Det gør man ved hjælp af en omformer.
Din smartphone-oplader er fx en lille transformer, der omformer strømmen, inden den kommer fra stikkontakten ind i batteriet.
På samme måde er din elbil udstyret med en transformer, som laver AC-strømmen fra fx ladeboksen derhjemme om til DC-strøm.
Det er kapaciteten i din bils omformer, der bestemmer hvor stor en strømstyrke du kan lade med på dit batteri. Strømstyrken måles i Ampere (A) og strømstyrken omregnes sammen med elnettets spænding til effekt, der angives i Watt (W) eller kilowatt (kW).
Den typiske elbil har en transformer, der kan levere op til 11 kW* - også selvom ladestanderen måske kan levere 22 kW.
Fordelen ved AC-opladning er, at det er en mere simpel måde at oplade bilen , da man blot tilslutter ladeløsningen til husets eltavle og omformer den i bilens omformer. Af samme grund er det en billigere og hurtigere måde at få en ladeløsning på, da ladeudstyr til AC-opladning er simplere og billigere at købe og installere.
* Ved 16 ampere fordelt på 3 faser.
DC-opladning - hurtigt men dyrt
Lader du på en ladestander, der giver DC-strøm, er der ikke brug for bilens transformer.
Strømmen er nemlig allerede omformet via en transformer inde i ladestanderen eller i en transformerstation ved siden af. Disse transformertyper er meget større end den, der sidder i din bil. Derfor kan en DC-ladestandere levere en større strømstyrke (effekt) og lede strømmen direkte ind i batteriet, så du lader hurtigere.
Effekten afhænger af ladestanderen. Clevers lynladestandere kan levere op til 300 kW. Det er dog i sidste ende din bil, der bestemmer hvor mange kW, den kan tage imod. De fleste nyere elbiler kan lade med omkring 100-150 kW. Det vil sige cirka 10-15 gange større effekt end ved AC-opladning.
Fordelen ved DC-opladning er altså, at det går meget hurtigere. Det er dog også en noget dyrere løsning, fordi ladestanderen er mere kompleks, og fordi der skal tilføres store mængder strøm. Én lynladestander bruger nemlig lige så meget strøm som 50 parcelhuse.
Overblik:
Type | Vekselstrøm / AC | Jævnstrøm / DC |
Fordele |
|
|
Ulemper |
|
|