Forstå din regning
Indrømmet. Der kan være meget nyt, du skal lære at kende, når du modtager din første regning fra Clever. Herunder kan du blive klogere på regningen til netop din ladeløsning.
Vi har lavet guides til dig med:
Til dig med Clever One m. ladeboks
Når du kører med abonnement og har en ladeboks hjemme (Clever One eller ePlus), er der flere forskellige faktorer, der kan påvirke din regning.
Først skal du vide, at dit abonnement altid er forudbetalt. Det vil sige, at du betaler for den kommende måned. Dernæst skal du vide, at vi i Clever opgør din regning på forskellige tidspunkter i løbet af måneden. Det betyder, at din første regning kan ende med at bestå af 2-3 måneders abonnement. Det kan den, fordi du betaler fra den dato, du aktiverer dit abonnement (din første opladning ude eller hjemme), mens du også altid betaler for den kommende måned. Hvis du aktiverer dit abonnement mellem opgørelsesperioderne, kommer din regning først med i næste måneds opgørelsesperiode.
Det betyder, at der vil være tilfælde, hvor du ikke modtager din regning før 1-2 måneder efter, at du har ladet med Clever første gang.
Lad os se på et eksempel, hvor det er tilfældet:

Tilbagebetaling for dit ladeforbrug hjemme
Når du kører med abonnement og har en ladeboks hjemme – og Clever ikke er dit elselskab – vil du opleve at få en højere elregning. Det vil du, fordi dit ladeforbrug automatisk inkluderes i din husstands forbrug, da ladeboksen er koblet til eltavlen. Da du allerede betaler for dit abonnement, refunderer vi dig naturligvis dit ladeforbrug hjemme. Det er det, vi kalder tilbagebetaling.
Det med småt
- Vi udregner din tilbagebetaling på baggrund af vores månedlige tilbagebetalingssats og dit ladeforbrug hjemme. Tilbagebetalingssatsen udregnes som et gennemsnit af elprisen i tidsrummet kl. 24-06 hver måned.
Din tilbagebetaling er bagudrettet, da vi udregner tilbagebetalingssatsen i slutningen af måneden. Helt lavpraktisk fratrækkes den din abonnementspris på regningen. Det vil sige, at hvis du betaler 799 kr./md. for dit abonnement og skal have en tilbagebetaling på 200 kr., betaler du 599 kr. den pågældende måned. Du modtager også en separat kreditnota, hvor du kan se opgørelsen for tilbagebetalingen.
Læs mere om Clevers tilbagebetaling.
1:1 modregning med Clever som elselskab
Når Clever er dit elselskab, modtager du to regninger: En for dit abonnement og en for dit strømforbrug til bil og bolig. Når vi er dit elselskab, får du ikke tilbagebetaling, men 1:1 modregning for dit kWh-forbrug på ladeboksen hjemme. Du slipper også for udlæg, da vi modregner strømmen til bilen direkte på din elregning.
Obs! Energitillæg kan forekomme
I de kolde måneder kan der tilføjes et energitillæg på din regning, når kWh-prisen overstiger 0,89 kr.
Læs mere om energitillæg.
Til dig med Clever One u. ladeboks
Først skal du vide, at dit abonnement altid er forudbetalt. Det vil sige, at du betaler for den kommende måned. Dernæst skal du vide, at vi i Clever opgør din regning på forskellige tidspunkter i løbet af måneden. Det betyder, at din første regning kan ende med at bestå af 2-3 måneders abonnement. Det kan den, fordi du betaler fra den dato, du aktiverer dit abonnement (din første opladning ude eller hjemme), mens du også altid betaler for den kommende måned. Hvis du aktiverer dit abonnement mellem opgørelsesperioderne, kommer din regning først med i næste måneds opgørelsesperiode.
Det betyder, at der vil være tilfælde, hvor du ikke modtager din regning før 1-2 måneder efter, at du har ladet med Clever første gang.
Obs! Energitillæg kan forekomme
I de kolde måneder kan der tilføjes et energitillæg på din regning, når kWh-prisen overstiger 0,89 kr.
Til dig med Clever Box
Når du kører med Clever Box, er der flere faktorer, der påvirker din regning. Du forudbetaler din månedlige serviceaftale på 99 kr./md., mens du bagudbetaler for dit kWh-forbrug på ladenetværket. Når du lader på din ladeboks hjemme, vil du også typisk få refunderet elafgiften. Refusion er bagudbetalt.
Modregning af elafgiften med Clever som elselskab
Når Clever er dit elselskab, modtager du to regninger: 1) En for din serviceaftale og opladninger på netværket. 2) En for strøm til bil og bolig. Når vi er dit elselskab, refunderes du ikke elafgiften på bagkant, men modregnes den direkte på elregningen.
Obs! Andel Energi x Clever
Hvis du har bestilt Clever Box via Andel Energi, er det også dem, der opkræver dig for serviceaftalen. Vi opkræver dig for det kWh-forbrug du har på ladenetværket.
Til dig med Clever Go og Clever Link
Når du kører med Clever Go eller Clever Link, modtager du en regning for det kWh-forbrug, du har haft på ladenetværket i den forgangne måned.
Tilmelding til Betalingsservice
Det er vigtigt, at du har tilmeldt din Clever-aftale til Betalingsservice. Når Clever både er din ladeløsning og dit elselskab, skal du huske at tilmelde begge aftaler seperat. De afregnes nemlig via to separate regninger og skal derfor tilmeldes hver for sig.
Tilmeld via nedenstående links her:
Tilmeld din ladeløsning
Tilmeld dit elselskab
Ofte stillede spørgsmål
Hvornår modtager jeg min regning?
Det varierer fra måned til måned, hvornår vi opgør din regning. Derfor er det også forskelligt, hvornår på måneden du modtager regningen. Første regning kan være lidt et særtilfælde, da der kan gå op 1-2 måneder, før du modtager den afhængigt af din første opladning og vores opgørelsesperioder.
Hvor mange måneder opkræves jeg for på første Clever One-regning?
Din første regning består typisk af to eller tre måneders abonnment. Den afhænger nemlig af, hvornår du har aktiveret dit abonnement, og hvornår vi opgør regningen den pågældende måned. Vi kan ikke på forhånd fortælle, hvornår vi opgør regningen, og derfor kan vi heller ikke sige, hvor mange måneders ladeforbrug din første regning vil bestå af.
Læs mere om din første Clever One-regning længere oppe på siden.
Hvorfor får jeg flere fakturer fra Clever?
Når du har en ladeløsning med en ladeboks (fx Clever Box eller Clever One), får du enten tilbagebetaling eller modregning/refusion for dit ladeforbrug hjemme. Derfor modtager du én regning for opladning og én kreditnota for din tilbagebetaling eller refusion/modregning. Når du har installeret en ladeboks, betaler du typisk for installationen via en separat regning.
Husk! Dit opladningsabonnement eller din serviceaftale skal tilmeldes til Betalingsservice.
Hvis Clever også er dit elselskab, modtager du én regning for din ladeløsning og én elregning. Clever Power sørger automatisk for at modregne din refusion eller tilbagebetaling direkte på din elregning, hvorfor du ikke vil modtage en separat kreditnota.
Hvorfor har jeg fået en kreditnota?
Når du har en ladeboks hjemme, modtager du typisk en kreditnota for din tilbagebetaling. Du kan også modtage kreditnota for rabatter.
Hvordan aktiverer jeg mit abonnement?
Dit abonnement aktiveres, når du bruger ladebrikken eller Clever-app'en til at starte en opladning første gang – enten hjemme på ladeboksen eller ude på netværket.
Hvordan forstår jeg min refusion?
Når du har Clever Box, får du refusion af elafgiften. Elafgiften er bestemt af staten og betyder, at du får refusion for den strøm, du bruger, når du lader din bil. Du får 71,6 øre ekskl. moms tilbage pr. KWh. Din refusion udregnes bagudrettet og sendes som en separat kreditnota.
Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?
- Log ind på din netbank og gå til den side, hvor du kan tilføje betalingsaftaler
- Indtast dit fulde CPR-nummer
- Vælg den bankkonto, som aftalen skal tilmeldes
- Indtast dit kunde- eller aftalenummer (find det på din ordrebekræftelse, faktura eller i Clever-app'en under 'Profil' og 'Personlige oplysninger')
Indtast PBS-nummeret: - Clever som ladeløsning: 05957117
- Clever Power som elselskab: 30029011
Indtast deb. grp. nummeret - For Clever: 00001
- For Clever Power: 00002
