Forstå din regning
Der kan være meget, man skal lære at kende, når man modtager sin første Clever-regning. Derfor har vi lavet denne forstå din regning guide, og vi har delt den op efter vores produkter.
På denne side kan du læse om din regning med:
Din regning med Clever One med ladeboks
Når du har Clever One eller ePlus med ladeboks er der flere forskellige faktorer, der påvirker hvordan din regning ser ud. Fordi du har en abonnementsløsning, så er din regning forudbetalt, det vil sige at du betaler for den kommende måned.
Det betyder også at den første regning du får fra os, kan se lidt mere kompliceret ud, end dem du får fremover.
Det er fordi at du ved første fakturering, skal betale fra den dato, du har aktiveret dit abonnement, plus forud for den kommende måned.
Lad os se på et eksempel:

Når du har en ladeboks sammen med dit Clever One-abonnement, betaler du både for strøm brugt til opladning samt til din bolig hos din elleveradør. Det du har brugt til opladning, får du selvfølgelig tilbagebetalt. Da vi ikke kan se hvor meget du har betalt for din strøm, men kun hvor mange kWh der er gået igennem ladeboksen, følger vi en tilbagebetalingssats. Satsen er et gennemsnit af elprisen i tidsrummet kl. 24-06 for den pågældende måned. Du kan derfor opleve, at tilbagebetalingssatsen varierer måned til måned, og der kan være mindre afvigelser i forhold til dit månedlige opladningsforbrug.
Tilbagebetalingen er bagudbetalt og bliver fratrukket fra dit abonnement måned for måned. Det vil sige, at hvis du har et abonnement på 799 kr. og skal have 200 kr. tilbagebetalt, så vil du kun blive opkrævet 599 kr. i abonnement den pågældende måned. Du modtager også en separat kreditnota, hvor du kan se opgørelsen på tilbagebetalingen.
Får du også strøm til din bolig fra Clever Power, vil du modtage to regninger. En for dit Clever-One-abonnement og en for det strømforbrug du har i din bolig. Med Clever Power får du 1:1 modregning i stedet for tilbagebetaling af den strøm du bruger på opladning. Det vil sige at det ikke længere er bagudbetalt, men bliver modregnet direkte på din elregning.
I de kolde måneder kan der komme et energitillæg, når kWh prisen kommer over 0,89 kr. Dette tillæg vil du også kunne se på din regning. Læs mere om energitillæg.
Din regning med Clever One uden ladeboks
Med Clever One eller ePlus har du en abonnementsløsning, hvor du betaler forud for dit abonnement, det vil sige at du betaler for den måned der kommer. Det betyder også at den første regning du får fra os, kan se lidt mere kompliceret ud, end dem du får fremover. Det er fordi at du ved første fakturering, skal betale fra den dato, du har aktiveret dit abonnement, plus forud for måneden efter.
I de kolde måneder kan der komme et energitillæg, når kWh prisen kommer over 0,89 kr. Dette tillæg vil du også kunne se på din regning. Læs mere om energitillæg.
Din regning med Clever Box
Når du har Clever Box er der flere forskellige faktorer der påvirker hvordan din regning ser ud. Den vil blandt andet være en blanding af forudbetalte og bagudbetalte opkrævninger. Med Clever Box betaler man en månedlig serviceaftale på 99 kr./md. denne del betaler du forud. Mens det forbrug du har ude på ladenetværket er bagudbetalt, da det er opladning pr. forbrug.
Når du lader på din ladeboks derhjemme får du refusion af elafgiften på den strøm du bruger til opladningen. Denne refusion er bagudbetalt.
Får du også strøm til din bolig fra Clever Power, vil du modtage to regninger. En for dit forbrug på ladenetværket samt serviceaftalen og en for det strømforbrug du har i din bolig. Med Clever Power får du modregning i stedet for elrefusion af elafgiften. Det vil sige at det ikke længere er bagudbetalt, men bliver modregnet direkte på din elregning. Læs mere om 1:1 modregning.
Har du Andel Energi x Clever, så er det Andel Energi som står for opkrævningen af serviceaftalen. Mens det forbrug du har på Clevers ladenetværk, vil blive opkrævet af Clever.
Din regning med Clever Go og Clever Link
Med Clever Go eller Clever Link får du en månedlig regning for det forbrug du har haft ude på ladenetværket, og dette er bagudbetalt.
Jeg har mere end én Clever-løsning
Har du kombineret strøm til bil og bolig, og derfor både Clever One og Clever Power, eller måske Clever Box og Clever Power, modtager du flere regninger, men ingen kreditnota.
Du vil modtage:
- 1 regning for din Clever-ladeløsning (fx Clever Box eller Clever One)
- 1 helt almindelig elregning for Clever Power
Har du Clever Power får du det vi kalder 1:1 modregning. Det betyder, at du ikke modtager en separat kreditnota med tilbagebetaling, men i stedet modregnes det direkte på din elregning.
Husk, at når du har Clever Power og en anden Clever-løsning skal begge dele tilmeldes betalingsservice. Det er ikke nok, kun at tilmelde den ene.
Har du mere end én Clever-aftale, som fx Clever One og Clever Power, er det vigtigt, at du tilmelder begge aftaler. De betales nemlig via to separate regninger, og skal derfor tilmeldes hver for sig. Tilmeld dig via nedenstående links her:
Ofte stillede spørgsmål
Hvornår modtager jeg min regning?
Det varierer fra måned til måned, hvornår vi opgør din regning. Derfor kan det også være forskelligt, hvilken dato på måneden, vi udsender regninger - men det er altid i slutningen.
Hvor mange måneder opkræves jeg for på første Clever One-regning?
Din første Clever One-faktura er typisk for én eller to måneder. Det afhænger af, hvornår du har aktiveret dit abonnement, og hvornår vi opgør regning i den pågældende måned. Vi kan ikke på forhånd fortælle, hvornår vi opgør regning og dermed ej heller, hvor mange måneder din første regning vil bestå af. Du kan med fordel læse mere om din første Clever One-regning længere oppe på siden.
Hvorfor får jeg flere fakturer fra Clever?
Har du en ladeløsning med en ladeboks (fx Clever Box eller Clever One), får du enten tilbagebetaling eller refusion for dit ladeforbrug hjemme. Derfor modtager du én regning for opladning og én kreditnota for din tilbagebetaling eller refusion. Når du har fået installeret en ladeboks, betaler du typisk for installationen via en separat regning.
Husk! Dit opladningsabonnement eller din serviceaftale skal tilmeldes til Betalingsservice.
Hvis du får strøm leveret af Clever Power, modtager du én regning for din ladeløsning og én elregning. Clever Power sørger automatisk for at modregne din refusion eller tilbagebetaling direkte på din elregning, hvorfor du ikke vil modtage en separat kreditnota.
Tip! Bliv klogere på din opgørelse, regninger og tilbagebetalinger fra Clever her.
Hvordan fungerer tilbagebetalingen?
Har du opladning på abonnement (Clever One eller Clever One Business) tilbagebetaler vi den strøm, du har brugt i din ladeboks. I virkeligheden lægger du nemlig ud for strømmen på din egen elregning, og det skal du selvfølgelig have refunderet. Derfor tager vi din ladeboks' forbrug og ganger med den pågældende måneds tilbagebetalingssats.
Vi kalder det altså tilbagebetaling, fordi du i første omgang selv betaler for ladeboksens strømforbrug over din elregning. Vil du undgå udlæg og ventetid, kan du med fordel vælge at få strøm til din bolig fra Clever Power. Så kan vi nemlig lave 1:1 modregning, hvor det hele sker helt automatisk. Læs mere om Clever Power her.
Så snart en måned er slut, udregner vi et gennemsnit af elprisen i tidsrummet kl. 23-06 i den pågældende måned. Ændringer i tilbagebetalingssatsen fra 1. juni 2025: Tidsrummet ændres til 24-06 og den inkluderede elafgift ændres til elafgiftsrefusionssats. Oven i det lægger vi omkostningsposter, afgifter og tariffer, som løbende fastsættes af Energistyrelsen, Energinet og elmarkedet generelt. Det udgør den samlede elpris. Vi udregner din tilbagebetaling ved at gange dit kWh-forbrug på ladeboksen med månedens tilbagebetalingssats. Tilbagebetalingen får du på næste Betalingsservice fra os.
Jeg har fået en kreditnota - hvorfor?
De fleste modtager kreditnota for tilbagebetaling eller elrefusion. Du kan bl.a. også modtage kreditnota for rabatter.
Hvordan aktiverer jeg mit abonnement?
Dit Clever-abonnement aktiveres, så snart der foretages en opladning på din Clever-ladeboks hjemme uanset bil og bruger. Dit abonnement kan også aktiveres, hvis du bruger din fysiske eller digitale ladebrik til opladning på Clevers ladenetværk eller på en Clever-ladeboks hjemme.
Hvordan forstår jeg min refusion?
Har du Clever Box, får du refusion af elafgiften. Elafgiften er bestemt af staten og betyder, at du får refusion for den strøm, du bruger, når du oplader din bil. Du får 72 øre ekskl. moms tilbage pr. KWh, du lader på din ladeboks til elbil. Ændring i refusion af elafgift: Frem t.o.m. 31. maj 2025 refunderes elafgiften. Fra 1. juni 2025 refunderes i stedet elafgiftsrefusionssatsen til 71,6 øre/kWh ekskl. moms.
Din refusion udregnes bagudrettet, og sendes som en separat kreditnota.
Som Clever Box kunde modtager du altså: 1 faktura for din serviceaftale og opladninger ude og 1 kreditnota med din refusion.
Opladningerne, du foretager dig på din ladeboks, betales over din elregning.
Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?
Sådan gør du:
- Log ind på din netbank og find, hvor du kan tilføje betalingsaftale.
- Vælg den bankkonto, som aftalen skal tilmeldes.
- Indtast dit kunde- eller aftalenummer, som du finder i din ordrebekræftelse.
- Indtast PBS-nummeret
- For Clever: 05957117
- For Clever Power: 30029011
- Indtast deb. grp. nummeret
- For Clever: 00001
- For Clever Power: 00002
