Forstå din faktura

Der kan være meget, man skal lære at kende, når man modtager sin første Clever-faktura.
Uanset hvilken ladeløsning du vælger, er der en række elementer, der er fælles for alle.


På denne side kan du læse om:

 

Sådan opgør vi din første faktura

For nogle af dem, der får installeret en ladeboks, vil den første Clever-faktura ofte omhandle installationen. For andre, vil den første faktura gælde deres ladeløsning.

Normalt gælder din Clever-faktura for én måned ad gangen. For nogle ladeløsninger betaler du forud, og andre bagud. Eksempelvis betales Clever Go bagud, mens Clever One-abonnementer betales forud.

Ved første fakturering af et Clever One-abonnement, kan du skulle betale fra den dato, du har aktiveret dit abonnement, for den efterfølgende måned, hvor fakturaen oprettes, og forud for måneden efter.

Lad os se på et eksempel:

Tidslinje for tilabgebetaling
Eksempel på faktura fra Clever

Her ses en faktura for en Clever-kunde, der d. 23. marts aktiverede sit Clever One-abonnement. Det er efter vi opretter faktura, som jo betales forud. Det betyder, at denne periode først vil komme med på den faktura, som vi opretter i april. På det tidspunkt skal kunden altså betale for perioden i marts, hvor abonnementet blev aktiveret, bagud for april måned og forud for maj.

Hvor er momsen?

På Clevers faktura er moms ikke angivet på enhedspriser og rabatter. For at se dit beløb inkl. moms, skal du fokusere på total prisen angivet i nedre højre hjørne.

Faktura uden moms

Din første tilbagebetaling

Har du et Clever One eller One Business-abonnement og en Clever-ladeboks derhjemme, kan du få tilbagebetaling.

Tilbagebetaling fremgår ikke på din faktura, men i stedet på en separat kreditnota.

Din første tilbagebetaling kommer dog ikke nødvendigvis sammen med din første faktura. Vi udregner nemlig tilbagebetalingen bagudrettet.

Eksempelvis modtager du din tilbagebetaling for januar i start marts. Tilbagebetalingssatsen bliver udregnet fra måned til måned, hvorfor beløbet ikke nødvendigvis er ens hver gang. Du kan til enhver tid se den gældende tilbagebetalingssats for måneden her.

Eksempel på tilbagebetaling fra Clever

Herunder ses et eksempel på en kreditnota for tilbagebetaling.

Har du også Clever Power, vil du i stedet få 1:1 modregning. Her vil alle disse beregninger ske helt automatisk og fremgå direkte på din elregning. Du får derfor ingen kreditnota.

Kreditnota for tilbagebetaling

Dine fremtidige fakturer bliver lettere at forstå

Når du har betalt din første faktura, bliver dine fakturer nemmere at forstå. Herfra vil du modtage din faktura i slutningen af måneden, og da kun betale forud for den kommende måned som abonnementskunde, og bagud hvis du betaler pr. forbrug.

Har du ret til tilbagebetaling eller refusion, vil du modtage en separat kreditnota på det.

Her ses en typisk Clever One-faktura. Fakturaen udsendes 23. maj, og lyder på 799 kr., som dækker kundens Clever One-abonnement for 1.-30. juni.

Lader du udover dit abonnement, fx roaming i udlandet, vil dette angives på din faktura på en separat linje.

Faktura fra Clever

Jeg har mere end én Clever-løsning

Har du kombineret strøm til bil og bolig, og derfor både Clever One og Clever Power, eller måske Clever Box og Clever Power, modtager du flere fakturer, men ingen kreditnota.

Du vil modtage:

  • 1 faktura for din Clever-ladeløsning (fx Clever Box eller Clever One)
  • 1 helt almindelig elregning for Clever Power

Har du Clever Power får du det vi kalder 1:1 modregning. Det betyder, at du ikke modtager en separat kreditnota med tilbagebetaling, men i stedet modregnes det direkte på din elregning.

Har du desuden solceller, kan du også få betaling for egenproduceret energi brugt i ladeboksen. Læs mere og se eksempler på Clever Power fakturer her.

Husk, at når du har Clever Power og en anden Clever-løsning skal begge dele tilmeldes betalingsservice. Det er ikke nok, kun at tilmelde den ene.

Ofte stillede spørgsmål

Hvornår modtager jeg min faktura?

Det varierer fra måned til måned, hvornår vi opgør din faktura. Derfor kan det også være forskelligt, hvilken dato på måneden, vi udsender fakturer - men det er altid i slutningen.

Hvor mange måneder opkræves jeg for på første Clever One faktura?

Din første Clever One-faktura er typisk for to eller tre måneder. Det afhænger af, hvornår du har aktiveret dit abonnement, og hvornår vi opgør faktura i den pågældende måned. Vi kan ikke på forhånd fortælle, hvornår vi opgør faktura og dermed ej heller, hvor mange måneder din første faktura vil bestå af. Du kan med fordel læse mere om din første Clever One-faktura længere oppe på siden.
Betaler du pr. opladning, kan du også opleve, at din første faktura er for 1,5 måned eller mere.

Hvorfor har jeg ikke modtaget min Clever Go faktura denne måned?

Hvis du har et meget lavt forbrug, kan du opleve, at beløbet overgår til næste måneds faktura. Lader du for mindre end 50 kr. På en måned, kan beløbet komme med på din faktura for måneden efter. Derfor vil du ikke modtage en faktura for den første måned.

Er jeg tilmeldt betalingsservice?

Er du i tvivl, kan du besøge din netbank og se, om du er tilmeldt betalingsservice. Det er forskelligt fra bank til bank, hvor det fremgår. Har du brug for at tilmelde dig betalingsservice, kan du læse mere om, hvordan du gør det her.

Hvorfor får jeg flere fakturer fra Clever?

Har du en Clever-ladeløsning med en Clever-ladeboks (eksempelvis Clever Box eller Clever One), har du ret til tilbagebetaling eller refusion. I sådanne tilfælde vil du modtage én faktura for din ladeløsning og én kreditnota for din tilbagebetaling eller refusion.

Har du Clever Power, vil du modtage én faktura for din Clever-ladeløsning (eksempelvis Clever Box) og én faktura for Clever Power (din elregning). Clever Power sørger automatisk for at modregne din refusion eller tilbagebetaling direkte på din elregning, hvorfor du ikke vil modtage en separat kreditnota.

Har du fået installeret en Clever-ladeboks, vil installationen typisk komme på en separat faktura. Dine opladninger, eller abonnement, vil komme på en anden.

Husk, at både Clever løsninger (fx Clever One) og Clever Power skal tilføjes til betalingsservice.

Hvordan fungerer tilbagebetalingen?

Har du opladning på abonnement (Clever One eller Clever One Business) tilbagebetaler vi den strøm, du har brugt i din ladeboks. I virkeligheden lægger du nemlig ud for strømmen på din egen elregning, og det skal du selvfølgelig have refunderet. Derfor tager vi din ladeboks' forbrug og ganger med den pågældende måneds tilbagebetalingssats.

Vi kalder det altså tilbagebetaling, fordi du i første omgang selv betaler for ladeboksens strømforbrug over din elregning. Vil du undgå udlæg og ventetid, kan du med fordel vælge at få strøm til din bolig fra Clever Power. Så kan vi nemlig lave 1:1 modregning, hvor det hele sker helt automatisk. Læs mere om Clever Power her.

Så snart en måned er slut, udregner vi et gennemsnit af elprisen i tidsrummet kl. 23-06 i den pågældende måned. Oven i det lægger vi omkostningsposter, afgifter og tariffer, som løbende fastsættes af Energistyrelsen, Energinet og elmarkedet generelt. Det udgør den samlede elpris. Vi udregner din tilbagebetaling ved at gange dit kWh-forbrug på ladeboksen med månedens tilbagebetalingssats. Tilbagebetalingen får du på næste Betalingsservice fra os.

Jeg har fået en kreditnota - hvorfor?

De fleste modtager kreditnota for tilbagebetaling eller elrefusion. Du kan bl.a. også modtage kreditnota for rabatter.

Hvordan aktiverer jeg mit abonnement?

Dit Clever-abonnement aktiveres, så snart der foretages en opladning på din Clever-ladeboks hjemme uanset bil og bruger. Dit abonnement kan også aktiveres, hvis du bruger din fysiske eller digitale ladebrik til opladning på Clevers ladenetværk eller på en Clever-ladeboks hjemme.

Hvor finder jeg momsen på min faktura?

På Clevers faktura er moms ikke angivet på enhedspriser og rabatter. For at se dit beløb inkl. moms, skal du fokusere på total prisen angivet i højre hjørne under din faktura.

Hvordan forstår jeg min refusion?

Har du Clever Box, får du refusion af elafgiften. Elafgiften er bestemt af staten og betyder, at du får refusion for den strøm, du bruger, når du oplader din bil. Du får 76,1 øre ekskl. moms tilbage pr. KWh, du lader på din ladeboks til elbil.
Din refusion udregnes bagudrettet, og sendes som en separat kreditnota.
Som Clever Box kunde modtager du altså: 1 faktura for din serviceaftale og opladninger ude og 1 kreditnota med din refusion.
Opladningerne, du foretager dig på din ladeboks, betales over din elregning.

En mand hænger vasketøj op udenfor