Elbilens ABC

Det betyder alle forkortelserne

Klar til at købe din første elbil?

Forude venter sublim køreglæde - og en masse nye forkortelser, du ikke er vant til.

Her er en hurtig guide til nogle af de mest almindelige, du vil støde på.

How2elbil elbilens ABC Hero
Forkortelse #1

AC & DC

AC er en forkortelse for Alternating Current. 

DC er en forkortelse for Direct Current.

Og hvad betyder det så for dig?

Jo, når vi skal snakke opladning, bliver det lidt mere kompliceret af, at der findes de to typer af strøm: Vekselstrøm (som forkortes AC) og jævnstrøm (som forkortes DC).

Elbilers batteri bruger DC-strøm. Derfor skal strømmen, der kommer ind i elbilbatteriet, også være DC-strøm. Men det behøver du ikke bekymre dig om.

For når du lader med AC-strøm, sidder der en lille dims inde i bilen, der laver AC-strømmen om til DC-strøm, inden den kommer i batteriet. Det er faktisk samme funktion, som er indbygget i din mobiloplader.

 

Content Hub Infografik Elbilens ABC AC DC

AC & DC i hverdagen

I hverdagen vil du støde på AC og DC uden at du måske lægger mærke til det.

Vores normale ladestandere, som er dem du møder på arbejdet og i byen lader nemlig din bil med AC-strøm.

Vores hurtig- og lynladestandere lader din bil med DC-strøm.

 

Forkortelse #2

EV, BEV & PHEV

EV er en engelsk forkortelse for "Electric Vehicle", altså "elbil" på dansk, simpelthen.

Lidt i samme boldgade kan du også støde på BEV, der står for "Battery Electric Vehicle", altså batteri-elbil. EV og BEV er to forskellige forkortelser for samme ting, nemlig en elbil.

PHEV er en engelsk forkortelse for for "Plug-in Hybrid Electric Vehicle", eller på dansk "opladelig hybridbil". Det vil sige, det er en bil, som både har en elektrisk motor med et lille batteri og en benzin- eller dieselmotor. Batteriet til elmotoren kan oplades med en ladestander, og når det er tomt, overtager forbrændingsmotoren. Det sker typisk efter 20-50 km.

ICE-biler snakker elbilister også tit om. Men det er ikke Hjemis-bilen, de hentyder til. ICE står nemlig for "Internal Combustion Engine", som betyder "forbrændingsmotor". En ICE-bil er altså en bil, der kører på benzin eller diesel.


Clever ladeboks på et hus
Forkortelse #3

kW

kW står for "kilowatt", og er en måleenhed for hvor meget effekt, der forbruges.

"Kilo" i kilowatt betyder tusind. Så 1 kilowatt er det samme som 1.000 watt.

Når vi snakker elbiler og opladning, bruges kW til at beskrive forskellige ting:

kW i ladestandere

Når der står noget om kW for en ladestander, handler det om, hvor meget strøm, den maksimalt kan levere. Det kalder man ladestanderens effekt. Jo flere kW en ladestander har i effekt, jo hurtigere kan den levere strøm til din bil. Det er der store forskelle på. Lynladestandere har fx flere hundrede kW i effekt, mens en hjemmeladeboks har omkring 11 kW i effekt.


kW i elbilbatterier

Man bruger også kW til at beskrive, hvor hurtigt elbatteriet kan lade. Altså hvor mange kW, batteriet maksimalt kan modtage. Det har bilen typisk to tal for: ét for AC-strøm og ét for DC-strøm. En typisk elbil kan modtage omkring 11 kW med AC-strøm og 120-150 kW med DC-strøm. Du vil ofte lade med færre kW, end hvad max er for din bil – især når du lynlader.

kW i elmotor

I elmotorer snakker man ikke om hestekræfter, men om hvor mange kW motoren yder. Så jo højere kW en elbilmotor har, desto hurtigere kan den accelerere og køre. Nogle elbiler har flere motorer, fx to eller tre, og så er det oftest deres samlede kW-effekt, man ser på.

Forkortelse #4

kWh

kWh står for "kilowatt-hour" – eller kilowattime på dansk. Man bruger kWh til at beskrive en mængde af strøm. Lidt ligesom du kender det fra liter eller kilogram.

Da strøm hverken fylder noget eller eller vejer noget, beskriver kWh i stedet den mængde af strøm, der ville være leveret på en time ved en given effekt.

Så når en elbils batteri er på 64 kWh, er det mængden af strøm, det kan indeholde. Og når du har ladet på en ladestander, kan du efterfølgende se mængden af strøm – altså hvor mange kWh – du har fyldt på batteriet.

Tip!

Når du kender kW og kWh, kan du regne ud, hvor længe du skal lade - i hvert fald i grove tal.

Du dividerer blot den mængde strøm (kWh), du mangler, med ladestanderens effekt (kW).

Lad os sige, du mangler 50 kWh: 

 

50 kWh / 11 kW = 4,5 time

50 kWh/ 50 kW = 1 time

50 kWh / 150 kW = 0,3 time

Forkortelse #5

SoC

Her har vi fat i endnu en engelsk forkortelse. SoC står for "State of Charge" - direkte oversat "Tilstand af opladning".

Så når nogen spørger dig "Hvad er din SoC?", spørger de om, hvor mange procent strøm, der er på din bils batteri.

Content Hub Infografik Elbilens ABC State of Charge

Tip!

Hvis du ved, hvor meget strøm, din bil bruger pr. kilometer, kan du regne ud, hvor mange kWh, du skal bruge for at nå din destination.

Hvis din bil fx bruger 200 Wh/km, og der er 250 km til din destination, ser regnestykket således ud:

250 x 200 / 1000 = 50 kWh + en sjat ekstra som sikkerhedsbuffer.

Forkortelse #6

UFC

Vi tager lige en engelsk forkortelse mere: UFC står for "Ultra Fast Charging", altså "ultra-hurtig opladning" – eller "lynopladning", som vi kalder det på dansk.

Og hvad er lynopladning så? Jo, det er al opladning med en effekt på 100 kW eller derover.

 

Mangler vi en forkortelse?

Lad ikke de tekniske detaljer afskrække dig – den næste generation af biler er elektrisk, og det er en spændende fremtid, vi kører i møde.

Mangler der en forkortelse i oversigten? Skriv til os på godeideer@clever.dk - så ser vi på det.

Måske er du også interesseret i