Varm bilen op, mens den lader
Forvarm bilens kabine 20-30 minutter før afgang, mens din bil er tilsluttet ladeboksen. Så slipper du ikke kun for at skrabe is af ruderne, men du bruger heller ikke strøm fra batteriet på at varme bilen op. Sådan får du både en varm bil og et fyldt batteri.
0 grader = 20% tab
For hver grad under 20 grader bliver din rækkevidde cirka én procent kortere.
Så når temperaturen ligger omkring frysepunktet, vil du opleve cirka 20% tab af rækkevidde.
Forvarm batteriet på farten for hurtigere opladning
Ligesom det er svært at spille Für Elise med frosne fingre, er det også svært at lade et iskoldt batteri. I flere nyere elbiler kan bilen selv forvarme batteriet, når du nærmer dig en lynladestation. Det gør, at batteriet har den rigtige temperatur, når du ankommer, og opladningen går hurtigere.
Har din bil ikke denne funktion, kan du med fordel vente med at lade din bil, til batteriet er under 20%. Så bliver det hurtigere varmt og tager bedre imod strømmen.
Kør langsommere
En tung speederfod får dig kun hurtigere frem til næste opladning...
Vores tests viser, at du med fordel kan spare på strømmen ved at lette foden lidt fra speederen på længere stræk. Med hurtigere kørsel stiger luftmodstanden, og det betyder flere ladestop, som æder forspringet.
Det gælder især om vinteren, hvor den kolde luft er "tykkere" at skære sig igennem for bilen, og kræver mere energi.
Derfor påvirker kulde dit batteri
Der er overordnet to grunde til, at kulden påvirker dit bilbatteri (og batteriet i fx mobiltelefoner)
Bremser kemiske reaktioner
Batterier arbejder ved hjælp af kemiske reaktioner, og kulden får disse reaktioner til at ske langsommere. Derfor kan batteriet ikke komme af med strømmen til motoren, så hurtigt som det plejer.
Øget modstand
Kulde gør også batteriet mere 'stift'. Dette betyder, at det bliver sværere for elektronerne (de små partikler, der transporterer elektricitet) at bevæge sig rundt, hvilket skaber mere modstand. Mere modstand betyder mindre effektiv energitransmission.
Hold øje med dæktrykket og husk vinterdækkene
Skift til vinterdæk. Fra vinteren 2025 risikerer du en bøde, hvis du kører med dæk, som ikke passer til vinterens vejrforhold. Den nye lov gælder også for elbilister. Derfor kan det være en god idé at få vinterdæk på i november, hvis vintervejret begynder at vise sig - både for sikkerhedens og pengepungens skyld.
Tjek dit dæktryk. Med det rigtige dæktryk sparer du på strømmen. Har dækkene et for lavt tryk, stiger rullemodstanden, og bilen bruger mere energi. Og når det bliver koldt, falder dæktrykket automatisk, fordi kold luft fylder mindre. Det er derfor vigtigt, at du tjekker dæktrykket, mens dækkene stadig er kolde inden køreturen. Så bliver målingen mere præcis.
Planlæg din opladning hjemmefra
Tjek din rute i Clevers app, inden du kører hjemmefra, og find ud af, hvor du vil lade på vejen. Du kan med fordel køre efter en af Clevers lynladestationer, hvor der hurtigere bliver pladser ledige. Du kan også tjekke vores samarbejdspartneres ladelokationer for endnu flere muligheder.

Tjekliste til længere vinterrækkevidde
Varm bilen op, mens den er tilsluttet ladeboksen
Forvarm batteriet, og vent med at lade, til det er under 20%
Kør lidt langsommere, end du plejer
Tjek dit dæktryk ofte
Planlæg din opladning hjemmefra
Tag den med ro...
Vi ved godt, at vinteren kan give lidt ekstra bekymringer - især hvis du er ny elbilist. Men tusindvis af danskere har allerede kørt gennem kulden uden problemer. Derfor er det vigtigste råd at tage den med ro.



