Sådan læser du tallene
Tallene kan virke tekniske ved første øjekast, men de er mere overskuelige end at finde en parkeringsplads i storbyerne, når man lige får sat det i bås. Her får du en enkel guide til, hvordan du læser dem.
kWh pr. 100 km
Det mest almindelige tal i Europa. Tallet fortæller, hvor meget energi bilen bruger for at køre 100 km. Hvis der står 16 kWh pr. 100 km, er det bilens energiforbrug for hver 100 km den kører.
kWh pr. km
Dette tal viser, hvor meget strøm bilen bruger for at køre én kilometer. Du finder det ved at tage bilens forbrug pr. 100 km, og deler det med 100. Hvis bilen bruger 16 kWh/100 km, bruger den altså 0,16 kWh for hver kilometer du kører.
km pr. kWh
Her ser du, hvor langt bilen kan køre på én kWh. Hvis bilen bruger 0,16 kWh/km, kan du finde det modsatte tal ved at tage 1 delt med 0,16. Det giver 6,25 km pr. kWh.
Eksempel. Hvis din elbil kører 5 km på 1 kWh, bruger den cirka 20 kWh pr. 100 km, som også er 0,20 kWh pr. km.
Tip
Snubler du over flere forkortelser på din elbilsvej, kan du med fordel tage et kig i vores guide om elbilens ABC.
Hvad er et typisk forbrug
Forbruget på din bil varierer meget alt efter om du har en Renault 5 e-tech eller en Polestar 3. Alligevel har vi samlet et vejledende spænd for nyere elbiler.
Kompakte og mindre elbiler
Cirka 13 til 16 kWh pr. 100 km.
Mellemklasse
Cirka 15 til 19 kWh pr. 100 km.
Store SUV eller performancebiler
Cirka 19 til 25 kWh pr. 100 km og ofte mere.
Et eksempel er, hvis bilen bruger 17 kWh pr. 100 km, svarer det til 0,17 kWh pr. km og cirka 5,9 km pr. kWh.
De fleste elbiler giver dig også mulighed for at vælge forskellige kørestile, for eksempel eco, som hjælper dig med at køre mere økonomisk. Her justerer bilen selv blandt andet accelerationen og energiforbruget, så du får mest muligt ud af hver kWh.

Det som påvirker forbruget mest
De vejledende forbrugstal tager udgangspunkt i det, der hedder WLTP, som er den metode bilproducenter bruger til at teste personbiler. WLTP gør det muligt at sammenligne bilers forbrug, udledninger og rækkevidde.
Men WLTP er en teoretisk test under kontrollerede forhold. I hverdagen er forholdene langt mere varierede. Derfor oplever mange, at rækkevidden bliver kortere end det, der står på papiret. Det skyldes blandt andet flere forskellige faktorer som påvirker forbruget i praksis:
Høj fart og motorvej
Forbruget stiger tydeligt ved høj fart. Luftmodstanden øges, og energiforbruget følger med.
Temperatur og vinter
På kolde dage bruger bilen energi på at varme kabinen op og holde batteriet i den rette temperatur. Resultatet er højere kWh pr. 100 km og kortere rækkevidde.
Vind
Modvind øger forbruget. Medvind gør det modsatte.
Dæktryk
For lavt dæktryk øger rullemodstanden. Tjek dæktrykket mens dækkene er kolde, så målingen bliver præcis.
Last og tagboks
Ekstra vægt og en tagboks giver mere modstand og et højere forbrug.
Kørestil
Blid acceleration og god afstand til forankørende giver et lavere forbrug.
Lille råd til hverdagen
Hvis du vil holde forbruget nede, så vælg en stabil fart, tjek dæktrykket jævnligt, og brug forvarmning når det er koldt. Læs vores guide, hvor du får 5 tips til at forlænge livet på din elbils batterier.
Beregn hvad det koster at køre din bil
Du behøver hverken regneark eller statistiske kundskaber. Regnestykket er helt simpelt.
Pris pr. km = (Pris pr. kWh × kWh pr. 100 km) / 100
For eksemplets skyld er elprisen på 3 kroner pr. kWh og bilen bruger 17 kWh pr. 100 km. Anvender du formlen, får du 3 x 17 / 100, altså cirka 0,51 kroner pr. km.
Din bil viser ofte energiforbruget på turcomputeren eller energiskærmen. Dette tal kan du bruge, hvis du vil beregne dine egne omkostninger.

Eksempler fra hverdagen
By og pendling i mildt vejr
Forbruget ligger typisk omkring 13 til 16 kWh pr. 100 km. Det svarer til cirka 6,2 til 7,7 km pr. kWh.
Motorvej med 110 til 130 km i timen
Her er forbruget ofte 18 til 25 kWh pr. 100 km. Det svarer til cirka 4 til 5,5 km pr. kWh.
Vinterdag fra 0 til minus 5 grader
Forbruget stiger ofte med 10 til 20 procent. Dette er en tommelfingerregel og ikke en garanti, men et godt pejlemærke.
Ofte stillede spørgsmål
Hvor mange kWh bruger en elbil pr. km?
Et typisk forbrug ligger omkring 0,15 til 0,20 kWh pr. km afhængigt af bil og forhold.
Hvor langt kører en elbil på 1 kWh?
Mellem cirka 5 og 7 km i de fleste tilfælde.
Hvad bruger min bil specifikt?
Du kan se tallet i bilens energivisning eller i din turstatistik, som viser forbruget på den seneste tur eller på tværs af flere dage.
Hvorfor stiger forbruget om vinteren?
Bilen bruger energi på at varme både kabinen og batteriet op. Det giver et højere energiforbrug og en kortere rækkevidde. Læs vores guide, hvor du får vores fem bedste råd til at køre lidt længere i den kolde tid.
Hjælper ruteplanlægning?
Ja. En rute gennem bykørsel med moderat hastighed kan være mere energieffektiv end en motorvej med høj fart. Mange elbiler har indbygget navigation der vælger en rute med fokus på energiforbrug.




