Installation af ladeboks hjemme

Sådan foregår installationen

Her kan du se, hvordan det foregår, når du skal have installeret en ladeboks fra Clever hjemme hos dig.

Før installationen

Du modtager et spørgeskema med en håndfuld spørgsmål fra os. Dine svar hjælper os til at vide lidt mere om din installation, og om vi kan lave den uden ekstra ydelser. Det kan 9 ud af 10 af vores kunder.

Du vil blive kontaktet af vores elektriker, hvis der er behov for ekstra ydelser til din installation. Sammen vil I se nærmere på forholdene hjemme hos dig, og efter besøget sender elektrikeren dig et uforpligtende tilbud, som du kan takke ja eller nej til. 

En ekstra ydelse kan være stilladsarbejde, hvis din eltavle sidder på første sal, skjult kabelføring eller nedgravning af kablet fra eltavlen til ladeboksen, fx hvis den skal sidde i din carport. Du kan dog selv grave den rende, som kablet skal ligge i.

Du skal overholde tre krav, hvis du graver selv

Husk disse tre krav, hvis du selv graver ud til kabelføringen:

  1. Du skal have udført gravearbejdet, inden elektrikeren kommer for at installere ladeboksen.
  2. Renden skal være 35 cm dyb og minimum 15 cm bred i hele rendens længde.
  3. Den opgravede jord skal ligge ved siden af renden. Så kan vores elektriker bruge den til at lægge kablet fast og dække dækbåndet over kablet.

Du kan få ekstra omkostninger i forbindelse med installationen, hvis renden ikke lever op til kravene. Vær opmærksom på, at du selv skal dække renden til umiddelbart efter elektrikerens besøg.

Godt at vide før installationen

Af sikkerhedsmæssige grunde, skal kablet til ladeboksen være af en bestemt type og størrelse, have sin egen gruppe i eltavlen og ikke forsyne andet end ladeboksen. Derfor kan vi ikke genbruge eksisterende installationer som fx kraftstik.

Vores ladeboks skal bruge 16 ampere og tre faser for at kunne levere 11 kW. Det har langt de fleste nyere huse til rådighed. Er du i tvivl om, hvor mange ampere og faser dit hus er forsynet med, kan du kontakte dit forsyningsselskab og få det oplyst.

Ekstra ydelser

9 ud af 10 af vores kunder kan få installeret ladeboksen uden yderligere omkostninger. Der kan dog være forhold hos dig, som gør, at installationen kræver ekstra ydelser. Det kan fx være grave- og stilladsarbejde eller skjult kabelføring.

Vi har samlet de mest typiske i vores FAQ, så du på forhånd har et overblik og undgår overraskelser.

Ladeboksen har et 5,5 meter langt fastmonteret ladekabel

Hvis 5,5 meter ikke er nok, fortæller du os det i spørgeskemaet, som vi sender til dig. Så installerer vi en ladeboks med udtag til løst kabel, og du kan tilkøbe et løst ladekabel på 8 meter, som du også kan bruge på ladenetværket.

Under installationen

Det tager i normalt mellem 2-4 timer at installere en ladeboks. I den tid skal du være hjemme. Du og elektrikeren starter med at aftale, hvor ladeboksen skal installeres, og du viser, hvor din eltavle er placeret. Elektrikeren trækker herefter kablet mellem din eltavle og ladeboksen og sætter ladeboksen op.

Elektrikeren vil også tilføje et kombirelæ til din eltavle. Et kombirelæ er en vigtig sikkerhedsforanstaltning i form af en sammenbygning af et HPFI-relæ og en kortslutningssikring. Er der ikke plads i din eltavle, bliver kombirelæet installeret i en lille boks ved siden af.

Elektrikeren afbryder strømmen, når ladeboksen skal tilsluttes eltavlen. Det kan derfor være en god ide at tjekke fx køleskabet og fryseren, når elektrikeren er færdig med installationen, så du er sikker på, at de er slået til igen.

Elektrikeren slutter med at teste hele installationen og sikre, at alt er i orden, så du kan lade din bil med det samme.

Efter installationen

Nu er du klar til at lade din bil hjemme, præcis som det passer dig. Husk, at du selv står for eventuelle reparationer efter installationen som fx maling eller pudsning. Har du selv gravet renden til kabelføringen, skal du dække den til umiddelbart efter elektrikeren er kørt.

Clever Kundeservice

Har du spørgsmål?

Du finder svar på de oftest stillede spørgsmål i vores FAQ.

Du kan også kontakte kundeservice på telefon +45 82 30 30 30 eller email kundeservice@clever.dk, hvis du har andre spørgsmål eller en god idé.