Info fra Clever

Forstå det midlertidige energitillæg

Vi er desværre nødt til at indføre et midlertidigt energitillæg til vores abonnementer.
Læs mere om baggrunden for energitillægget, se dit tillæg og alternativer, og få svar på de oftest stillede spørgsmål her på siden.
Nedenfor har vi opsummeret de vigtigste pointer:
  • Fra 1. juni får du et midlertidigt energitillæg på din regning.
  • Du betaler altså dit Clever-abonnement + det midlertidige energitillæg
  • Tillægget skyldes de historiske høje elpriser forårsaget bl.a. af krigen i Ukraine.
  • Vi genberegner tillægget første gang i sensommeren ud fra de aktuelle elpriser.
  • Eventuelle ændringer i tillægget træder herefter i kraft 1. oktober med en måneds varsel.
  • Du har mulighed for at skifte abonnement, sætte i bero eller opsige.
Siden er sidst opdateret 21. april 2022 kl. 13:18.

Se videoen

Få svar på dine spørgsmål

Se videoen, hvor Casper, direktør i Clever, besvarer nogle af de spørgsmål, der naturligt opstår i forbindelse med, at vi indfører et midlertidigt energitillæg.

Kilder
Historiske priser: Nordpool
Fremtidige elpriser (forwardpriser): Energi Danmarks 12. april 2022
Historiske elpriser valideret og bekræftet af KPMG 13. april 2022

Hvorfor et tillæg - hvorfor nu?

Danmark og resten af verden oplever i disse tider ekstraordinært stigende priser på blandt andet fødevarer, olie, gas og el. Stigningerne sker i høj grad som følge af krigen i Ukraine.
Prisstigningerne berører også Clever:
I marts har vi oplevet en historisk prisstigning på næsten 170% på indkøbsprisen på strøm, som er steget fra cirka 0,66 kr. til 1,78 kr. per kilowatttime i forhold til gennemsnittet i 2021. Og fordi vi køber mange millioner kWh, både på ladenetværket og i form af tilbagebetalingen til vores kunder, så er vi nødt til at gøre noget - og vi er nødt til at gøre det nu.
Derfor indfører vi nu et midlertidigt energitillæg på vores opladningsabonnementer i stedet for en generel prisstigning.
Energitillægget træder i kraft den 1. juni 2022. Se din tillægspris og dine muligheder længere nede.

Store konsekvenser

Vi deler omkostningen - for fremtidens skyld

Energitillægget dækker langt fra den ekstraregning, vi lige nu står med. Og sådan bør det være, synes vi. For vi skal igennem det her sammen.
Det kan vi kun, fordi Clever er ejet af 600.000 andelshavere. Det betyder, at vi ikke har fokus på at skabe kortsigtet profit for en lille ejerkreds. I stedet er vores fokus at lave langsigtede investeringer – såsom udvidelsen af ladenetværket landet over.
Men som det ser ud lige nu, svarer det månedlige tab til investeringen i en stor, åben lynladestation. Derfor er vi nødt til at deles om omkostningerne fra de høje elpriser, så ikke de fx påvirker den nuværende og fremtidige udbygning af ladenetværket.
Clever Unlimited & Clever Unlimited Network
  • Midlertidigt energitillæg:
    • 345 kr./md. for elbiler
    • 195 kr./md. for plugin-hybridbiler.
  • Fortsat ubegrænset opladning på Clevers ladenetværk
  • Fortsat tilbagebetaling af ladeboksens forbrug jf. gældende sats
Clever All-in-One & Clever All-in-One Network
  • Midlertidigt energitillæg:
    • 445 kr./md. for elbiler
    • 255 kr./md. for plugin-hybridbiler.
  • Fortsat ubegrænset opladning på Clevers ladenetværk
  • Fortsat tilbagebetaling af ladeboksens forbrug jf. gældende sats
Vi er nødsaget til at lave et højere energitillæg for Clever All-in-One-kunder, fordi de i gennemsnit lader mere end Clever Unlimited-kunder.
Clever Mini
  • Midlertidigt energitillæg: 50 kr./md.
  • Opladning over de inkluderede 120 kWh/md.: 3,85 kr./kWh
Andre justeringer
Vi justerer samtidig priserne på Clever Go og resten af vores forbrugsafregnede produkter.
Clever Go
Max ladeeffekt op til 99 kW: 4,75 kr./kWh
Max ladeeffekt over 100 kW: 6,50 kr./kWh

En gennemsigtig løsning

Hvor længe varer energitillægget?

Tillægget frafalder igen, når elprisen forhåbentlig finder tilbage til sit normale leje. 
Indtil da genberegner vi tillægget hver fjerde måned ud fra de aktuelle strømpriser og -prognoser.
Næste genberegning er i efteråret og vil træde i kraft 1. oktober, og vi varsler eventuelle ændringer med en måneds varsel.

Stigningerne rammer alle

Andre løsninger er også ramt

Når priserne stiger, er det naturligt at overveje alternativerne – det forstår vi godt. Men de stigende elpriser rammer bredt i hele markedet.

Vi har sammenlignet alternativerne for gennemsnitlige elbilister med en typisk konkurrerende ladeløsning. Du kan se resultaterne herunder.

Sammenlign andre løsninger

Hvis du kører cirka 20.000 km/år

Clever Unlimited x Power med Clever-ladeboks

Abonnement (inkl. 100 kr./md. rabat): 649 kr./md.
Opladning på netværk: Ubegrænset
Omkostning offentligt netværk: 0 kr./md.
Midlertidigt energitillæg: 345 kr./md.
Samlet månedlig udgift: 994 kr./md.

Clever Unlimited  med Clever-ladeboks

Abonnement: 749 kr./md.
Opladning på netværk: Ubegrænset
Omkostning offentligt netværk: 0 kr./md.
Midlertidigt energitillæg: 345 kr./md.
Samlet månedlig udgift: 1.094 kr./md.

Ladeboks med serviceabonnement (anden udbyder)

Abonnement: 79 kr./md.
Eludgift pr. md.:
1.057 kr./md.
Refusion af elafgift:
317 kr./md.
Omkostning offentligt netværk:
296 kr.
Samlet udgift:
1.115 kr./md.

Beregningsgrundlag:
Bilens forbrug: 5 km/kWh
kWh pr. år: 4.000
Opladning hjemme: 85%
Elpris (gennemsnit): 3,73 kr.

Vær opmærksom på, at med Clever Power trækkes ladeboksens forbrug direkte fra på elregningen, så du slipper for tilbagebetaling.

Hvis du kører cirka 12.000 km/år

Clever Unlimited med Clever-ladeboks

Abonnement: 749 kr./md.
Opladning på netværk: Ubegrænset
Omkostning offentligt netværk: 0 kr./md.
Midlertidigt energitillæg: 345 kr./md.
Samlet månedlig udgift: 1.094 kr./md.

Clever Mini med Clever-ladeboks

Abonnement: 399 kr./md.
Pris udover inkluderede 120 kWh: 3,85 kr./kWh
Omkostning udover inkluderet 120 kWh: 308 kr./md.
Midlertidigt energitillæg: 50 kr./md.
Samlet udgift: 757 kr./md.

Ladeboks med serviceabonnement (anden udbyder)

Abonnement: 79 kr./md.
Eludgift: 634 kr./md.
Refusion af elafgift: 190 kr./md.
Omkostning offentligt netværk: 178 kr./md.
Samlet udgift: 700 kr./md.

Beregningsgrundlag:
Bilens forbrug: 5 km/kWh
kWh pr. år: 2.700
Opladning hjemme: 85%
Elpris (gennemsnit): 3,73 kr.

Vær opmærksom på, at Clever som den eneste tilbagebetaler afgifter, tariffer, moms og elpris (som mdl. gennemsnit ml. kl. 23-06) og ikke kun elafgiften.

Antagelser

For Clevers abonnementer antages, at eludgiften er dækket fuldt ved brug af intelligent opladning
For andre udbydere antages at Clevers ladenetværk benyttes til offentlig opladning
Forbrug på hjemmeboks og offentligt netværk er baseret på det gennemsnitlige forbrug for Clever kunder

Tal og beregninger faktatjekket og valideret af KPMG pr. 20. april 2022

  1. Fortsæt med energitillæg

    Til dig, der kører meget. Foretag dig ingenting, og fortsæt med at lade, som du plejer.

    Du beholder altså dit abonnement, har stadig adgang til Clevers store ladenetværk og fortsætter nuværende tilbagebetalingsordning, hvis du har ladeboks hjemme.

    Du betaler blot det midlertidige månedlige tillæg, som vil fremgå separat på din regning.

  2. Skift til Clever Mini

    Til dig, der kører mindre. Har du elbil og ladeboks hjemme, kan du skifte til Clever Mini – også hvis du har Clever All-in-One.

    Clever Mini koster 399 kr./md. + energitillæg på 50 kr./md. Clever Mini indeholder 120 kWh/md. til fordeling ude og hjemme. Bruger du mere end 120 kWh en måned, koster det 3,85 kr./kWh.

    Skift til Clever Mini her

    (OBS: Hvis du har Clever Unlimited Network eller Clever All-in-One Network kan du ikke skifte til Clever Mini. I stedet har du mulighed for at konvertere din ladebrik til Clever Go her.)

  3. Stil gratis i bero

    Til dig, der vil køre meget mindre. Du kan stille dit Clever-abonnement gratis i bero, mens energitillægget er i kraft (normalpris 124 kr./md).

    Har du ladeboks hjemme, kan du fortsat bruge den under berostillelsen, men du får ikke tilbagebetaling af forbruget. Din ladebrik laver vi om til Clever Go, så du kan lade på vores ladenetværk og betale pr. kWh, du bruger.

    Sæt dit abonnement gratis i bero

    (OBS: Hvis du har et Unlimited Network eller All in One Network kan du ikke sætte dit abonnement i bero. I stedet har du mulighed for at konvertere din ladebrik til Clever Go her.)

Slutter vores rejse sammen?

Hvis ingen af mulighederne passer dig, kan du opsige dit abonnement – også selvom du er i bindingsperioden.

Vil du opsige, inden energitillægget træder i kraft, skal vi modtage din opsigelse inden ikrafttrædelsen d. 1. juni.

Vær opmærksom på, at modtager vi opsigelsen efter d. 10. maj, vil du stadig modtage en opkrævning for juni, som det er vigtigt, at du betaler. Efter du har betalt den, vil du efterfølgende modtage en kreditnota på opkrævningen for juni. 

Har du en Clever-ladeboks, skal den retur til os, hvis du opsiger. Det kan du læse mere om her

Du kan opsige ved at sende en e-mail til kundeservice@clever.dk

Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os på 82 30 30 30 og tast 1.

Telefonen er åben mandag-fredag kl. 08:15-15:00.

Få svar på dine spørgsmål

Hvornår falder elprisen igen?

Ingen kan spå om fremtidens elpriser, men vi følger det europæiske energimarked tæt.
Men hvorfor stiger elprisen, hvor kommer vores strøm fra, og hvordan ser det ud på elmarkedet generelt?
Det har vi spurgt Jack, energiekspert fra SEAS-NVE, om. Se hans svar i videoen her.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er det midlertidige energitillæg?
Det midlertidige energitillæg er et månedligt tillæg til dit Clever-abonnement. Beløbet på tillægget afhænger af, hvilket abonnement du har.
Tillægget vil fremgå som en separat produktlinje på din faktura, så du har 100% gennemsigtighed omkring, hvad du betaler for dit abonnement, og hvad du betaler i midlertidigt energitillæg.
Hvorfor indfører Clever et midlertidigt energitillæg?
Tillægget er desværre et nødvendigt tiltag, som vi har været nødt til at indføre, fordi elpriserne nu er så høje, at vi mister, hvad der svarer til investeringen i en stor lynladestation hver eneste måned.
Vi har undersøgt mange forskellige muligheder, der kunne afbøde den ekstraregning, vi lige nu står med på grund af de historiske elpriser. Vi valgte det midlertidige energitillæg, fordi vi afgjorde, at det var den mest gennemsigtige, mest fair og mest fleksible løsning.
Hvor længe varer energitillægget?
Energitillægget er midlertidigt. Det vil sige, at det er designet til at frafalde igen på et tidspunkt. Det tidspunkt bliver, når elpriserne stabiliserer sig i et mere normalt leje.
Vi genberegner energitillægget hver fjerde måned, så vi sikrer, at det matcher elprisen og prognoserne bedst muligt. Hvis det bliver ændret, varsler vi det med en måneds varsel - første genberegning bliver i efteråret med ikrafttrædelse 1. oktober.
Er Clever ikke bare ude på at tjene penge?

Nej, vi skal heldigvis ikke skabe kortsigtet profit for en lille ejerkreds.

Tværtimod er vi andelsejet af 600.000 danskere, og det er på vegne af dem, at vi arbejder på at skabe fremtidens ladenetværk.

Vi tager derfor en stor del af ekstraregningen selv og mister dermed penge.

Hvorfor stiger nogle abonnementer mere end andre?

Vi har beregnet energitillægget med udgangspunkt i de stigende indkøbspriser på strøm. Det er vigtigt for os, at energitillægget er udregnet, så produkterne er konkurrencedygtige, og så Clever bærer den største del af udgiften, og det uvildige revisionsfirma KPMG har desuden verificeret beregningerne.

Der er også forskel på det gennemsnitlige strømforbrug på tværs af produkterne, og her har kunder med Clever All-in-One det højeste strømforbrug.

Derudover har kunder med Clever All-in-One også et højere forbrug af opladning på det offentlige ladenetværk, der betyder, at opladningen ikke kan styres intelligent hen til de sene aften- og nattetimer, der typisk er de tidspunkter på døgnet, hvor belastningen af elnettet, strømprisen og klimabelastningen oftest er lavest. Det har samlet også en betydning for, hvordan det midlertidige energitillæg udregnes.

Brug for råd og vejledning?

Vi sidder klar med svar på det meste - ellers finder vi ud af det for dig. Vi kan også hjælpe dig med at skifte abonnement eller sætte det i bero.
Ring 82 30 30 30 og tast 1 mandag-fredag kl. 8:15-15:00 eller skriv til kundeservice@clever.dk