Lektion 2

Hvornår skal en elbil lades?

Velkommen til din anden lektion. Godt begyndt er halvt fuldendt!

Nå, sådan nogle elbiler skal som bekendt have strøm, for at kunne køre. Men hvornår skal de egentlig oplades?

Det får du svar på her i lektion 2.

En mand sætter et ladekabel i sin bil på Frederiksberg lynladestation

Guide til start af opladning

Vi kommer også helt lavpraktisk ind på opladning af elbiler i en senere lektion. Men leder du efter en generel guide til Clevers ladestandere, har vi en grundig guide.

 

Elkoereskolen ladestandere visual

Hvornår skal en elbil oplades?

En elbil kan oplades, når som helst du vil give den lidt ekstra energi.

En god tommelfingerregel er, at du lader din elbil, ligesom du lader din mobiltelefon:

Oplad helt op om natten

Ligesom mange lægger mobilen til opladning, inden de går i seng, lader mange deres elbil, mens de sover. Her er strømmen ofte er billigere, og bilen står alligevel stille. Så står du op til en fuldt opladt elbil, klar til dagens køreture.

Oplad, når rækkevidden er lav

Kan du se, at du ikke kan nå frem til din destination med den mængde strøm, der er på batteriet, skal du selvfølgelig lade. Du kan lade, inden du tager afsted, eller du kan lade undervejs på en lynlader. Dem finder du både langs motorvejene, ved shoppingcentre og i byerne.

Oplad, det du mangler

Lader du undervejs på en tur, er der ikke nogen grund til at lade batteriet helt op. Lad kun det, du mangler for at nå frem. På den måde sparer du tid og frigiver hurtigere ladestanderen til næste elbilist.

Lad til 80% i hverdagen

I dagligdagen anbefaler mange bilproducenter, at du kun fylder batteriet til 80%. Det forlænger nemlig batteriets levetid. Mange biler stopper derfor selv opladningen, når batteriet er 80% fyldt.

Skal du på langtur, kan du med fordel bede bilen lade til 100%, så du har fuld rækkevidde. Det styrer du via menuen i bilen eller med bilens app.

Når du lader på farten, kan det også bedst betale sig at stoppe opladningen ved 80%. Det tager nemlig lige så lang tid at lade 20-80% som 80-100%. Det kalder vi biografsædeeffekten, og det kan du læse mere om her.

 

Tip!

Vent til batteriet er under 20%

Mange nye elbilister er bange for at køre "tør" for batteri i starten og lader bilen, selvom der er mange procent tilbage på batteriet.

Men som tommelfingerregel behøver du først lade din bil, når den ikke har nok strøm til den næste køretur, eller når batteriet er under 20%.

Sådan oplader du din elbil hjemme

At oplade en elbil hjemme er supernemt, hvis du har egen indkørsel. Så får du installeret en ladeboks, som i store træk fungerer ligesom din mobiloplader. Du sætter stikket i bilen, og så lader den, indtil batteriet er fyldt.

Clevers ladebokse har intelligent opladning, som sørger for at starte opladningen, når strømmen er billigere og med lavere CO2-belastning.

Elkoereskolen visual hjemmeopladning

Hvordan oplader man en elbil i byen og på farten?

Der er flere forskellige former for opladning, når du er på farten.

Normalopladning
Når du er i byer, ved shoppingcentre og på mange arbejdspladser møder du tit offentlige ladestandere med normalopladning. De er større end ladeboksen derhjemme, men lader lige så hurtigt. De kan dog ofte lade to biler på samme tid.

Her er det vigtigt, at du har dit eget ladekabel med, for de fleste offentlige ladestandere har ikke et ladekabel. Du starter opladningen med en ladebrik eller en app.

Hurtig- og lynopladning
Du kan også møde hurtig- og lynladestandere, når du er på farten. Som navnet antyder, er det hurtigere at oplade din bil her.

Hvor hurtigt din lynopladning går, afhænger af tre ting:

Elkoereskolen opladning ude visuals
Hvor meget strøm, din bil kan tage imod

Det er forskelligt fra elbil til elbil, hvor meget strøm den kan tage imod. Det kalder man bilens effekt og bliver opgjort i kilowatt, forkortet kW. Det svinger typisk fra 80-250 kW.

Du kan læse om de mange forkortelser her.

Hvor meget strøm du har på batteriet

Jo mere strøm, du har på batteriet, jo langsommere går opladningen. Det er simpelthen, fordi der bliver færre og færre ledige celler at komme strømmen i. Derfor beder bilen om mindre strøm fra ladestanderen.

Er batteriet koldt, går opladningen også langsommere. Flere biler kan forvarme batteriet af samme grund.

Ladestanderens begrænsning

Forskellige ladestandere leverer forskellige mængder strøm. Man inddeler dem efter, hvor meget strøm de maksimalt kan levere. Det kalder man deres max-effekt. Max-effekten kan være alt fra 50 kW til 300 kW. Læs mere om ladehastigheder her.

Clevers lynladestation på Frederiksberg

Hvor lang tid tager en opladning?

 

Ladetiden afhænger af, hvor stort dit batteri er, hvor meget strøm du mangler, og hvor hurtig ladestanderen er.

Vi har lavet en grov oversigt over ladetider for tre forskellige størrelser batterier og tre forskellige ladehastigheder:

 

Ladestanderens hastighed / Bilbatteri

Lille batteri (50 kWh)

Mellem batteri (77 kWh)

Stort batteri (100 kWh)

Normalopladning 11 kW

4,5 timer

7 timer

9 timer

Hurtigopladning 75 kW

35 minutter

1 time

1 time 30 minutter

Lynopladning 130 kW (batteriet lades 10% ➝ 80%)

20 minutter

35 minutter

45-55 minutter

Tip!

Sådan vælger du typen af ladestander

Det er ret nemt. Du vælger typen af ladestander efter dit behov.

  • Skal du hurtigt videre, fordi du er på langtur, går du efter en lynlader.
  • Skal du lade, mens du handler i en halv times tid, kan du vælge en hurtig- eller lynlader alt efter, hvor meget strøm du mangler.
  • Skal du lade, mens du alligevel sover, besøger venner eller arbejder i mange timer, vælger du en normallader.

Hvorfor koster strøm fra ladestandere mere end fra stikkontakten?

Strøm fra stikkontakten eller ladeboksen i indkørslen er billigere end strøm fra en offentlig ladestander. Men hvorfor?

Jo, når du oplader hjemme, bruger du strøm fra dit eget hus, hvor ledningerne allerede er trukket.

Men når en ladestander skal sættes op i det offentlige rum, skal vi trække mange lange og tykke ledninger, købe ekstra strømtilførsel (ampere) og opsætte transformere. Én lynladestander koster rundt regnet én million kroner at sætte op. Og bagefter skal udstyret løbende serviceres.

De penge skal jo tjenes ind igen, og derfor tager vi en avance på strømmen, som gør den dyrere end fra stikkontakten.

Har du opladning på abonnement, slipper du for at tænke på priser, men kan bare lade, hvor du har brug for det.

En mand ligger på en bænk og kigger på sin telefon imens hans bil holder til opladning

Klar til næste lektion?