Stiktyper - Disse passer til din bil

Det er nemt at blive forvirret over de mange forskellige stiktyper, der findes til elbiler.

Heldigvis er det lige så nemt at blive klogere på dem.

Her får du nemlig en guide til de stik og ladekabler til din elbil, du kan støde på.

En mand holder sin Volkswagen ved en Clever ladeboks
Værd at vide

Din bil har altid to stiktyper

Alle moderne elbiler har som udgangspunkt to forskellige stiktyper indbygget; ét til normalopladning (AC-opladning) og ét til hurtig- og lynopladning (DC-opladning).

De mest almindelige

Type 2 & CCS

Når du køber en ny elbil i dag, er der to stiktyper, som er standarden på markedet, nemlig Type 2 og CCS.

De to stiktyper bruges til forskellige formål:

Stiktype til normalopladning

Type 2

Her i Europa er Type 2-stikket den mest udbredte stiktype på ladestandere til normalopladning – altså opladning hjemme, på arbejdet og ved kantstenen i byerne.

Derfor er langt størstedelen af elbiler også udstyret med netop Type 2-stik.

Fordi strømstyrken og effekten er mindre ved normalopladning, er Type 2-ladekablet tyndere og ladestikket mindre end på fx CCS.

Illustration af Type 2 stik

Tip!

De fleste offentlige ladestandere til normalopladning er uden fastmonteret ladekabel.

Derfor bør du købe et løst Type 2-ladekabel sammen med din nye elbil og altid have det liggende i din bil.

Så undgår du at stå og blomstre ved en ladestander, som ikke har et fastmonteret ladekabel.

Hurtig- og lynopladning

CCS

CCS er en engelsk forkortelse for Combined Charging System.
Nu ved du det, og så kan du bare glemme det igen.

Det vigtigste er nemlig, at CCS-stikket er designet til hurtig- og lynopladning. Hvis du kigger på stikket kan du måske se, at det er et lidt amputeret Type 2-stik med to ekstra ben i bunden. Det er igennem de ekstra ben, at DC-strømmen bliver leveret til din bil.

CCS-stikket er større og kablet tykkere end fx Type 2-stikket. Det skal nemlig kunne klare de enorme mængder energi, som kan skubbes igennem stikket. Nogle af dem er endda væskekølede, fordi al den strøm varmer kablerne op. Derfor vil CCS-stikket altid sidde fastmonteret på ladestanderen.

 

Illustration af CCS stik
De mere sjældne

Type 1 & CHAdeMO

Hvis du køber en brugt elbil, kan du støde på nogle af de lidt ældre stiktyper, som stadig er på markedet.

Normalopladning

Type 1

Type 1-stikket anvendes primært i Asien og USA. Så køber du en brugt elbil, som stammer fra et asiatisk land, fx Japan, kan det være, at den bruger et Type 1-stik ved normalopladning.

Som du kan se, er Type 1-stikket anderledes end Type 2. Så kommer du til en ladestander med fastmonteret Type 2-kabel, kan du ikke lade.

Det er ikke en udfordring på ladestandere uden fastmonteret kabel – så bruger du nemlig bare dit eget løse Type 1 til Type 2-ladekabel.

Illustration af Type 1 stik

Tip!

Husk at købe et tre-faset Type 2-ladekabel, hvis din bil lader på tre faser (det gør størstedelen!).

Det en-fasede ladekabel kan lokke, fordi det er billigere. Men du lader kun med 1/3 effekt, hvis du vælger det.

Hurtigopladning

CHAdeMO

CHAdeMO-stikket blev oprindeligt udviklet i Japan og findes primært på lidt ældre elbilmodeller fra Asien.

Det lidt særprægede navn er en forkortelse for CHArge de MOve, altså opladning på farten.

Men det er samtidig et ordspil fra den japanske sætning "O cha demo ikaga desuka", som betyder "Hvad med en kop te?" - en passende japansk pause, mens man lader.

I Europa har vi for nogle år siden besluttet, at CCS er den europæiske standard - især fordi du kan lade meget hurtigere med CCS sammenlignet med CHAdeMO. Det betyder også, at du ikke finder særlig mange biler eller ladestandere med CHAdeMO-stik rundt omkring.

Illustration af CHAdeMO med tekst

Tip!

Biler med Type 1- og CHAdeMO-stik lader generelt langsommere, og der er ikke nær så mange offentlige ladepunkter som med Type 2 og CCS.

Derfor er elbiler med Type 1 og CHAdeMO bedst til dig, der kører lidt og oftest lader derhjemme.

Nødopladning

Stikkontakt

Hvis du er den sparsommelige type, kan det være fristende at bruge en nødlader i stikkontakten, og spare installationen af en hjemmeladeboks væk.

Det ligger lidt i navnet - men et nødladekabel, som kan sættes i en almindelig stikkontakt, er kun til nødstilfælde og ikke daglig brug.

Og hvad er nødstilfælde så?

Jo, det kan fx være, at du er havnet hos et familiemedlem uden strøm nok til at nå til næste ladestander. Så kan nødkablet være smart til at give lige de ekstra kilometer, du mangler.

Det er også cirka det eneste tidspunkt, det er smart at bruge.

Nødkablet lader nemlig enormt langsomt for at skåne stikkontakten. Effekten ligger som regel på max 1,5 kW. Det betyder, at det tager cirka halvandet døgn at lade en gennemsnitlig elbil på den måde.

 

Måske er du også interesseret i