Sænket Elafgift
Regeringen har foreslået midlertidigt at sænke elafgiften til EU’s minimumssats. Det er en god nyhed for danskerne, og det ændrer ikke på, at Clever fortsat er den stærkeste løsning for de fleste af landets elbilister.
For at gøre det nemt for dig at svare på kundernes spørgsmål, har vi samlet en FAQ med de mest relevante svar. Måske finder du også selv et par ting, du har undret dig over.

Spørgsmål du (måske) gerne vil have svar på
Hvad betyder det for Clever-kunderne?
Kort sagt: Ikke ret meget. Elbilister har siden 2015 været fritaget for elafgiften gennem deres ladeoperatør, og ordningen løber foreløbigt frem til 2030. Derfor ændrer regeringens forslag ikke på, hvad det koster din kunde at lade sin bil med Clever.
Kan vi forvente at priserne hos Clever ændrer sig?
Vi gør alt for at være relevante – også når det handler om priserne. Derfor følger vi udviklingen tæt. Det er for tidligt at sige, om regeringens forslag giver anledning til ændringer eller nye produkter. Men hvis det gør, er vores fokus stadig på at justere produkterne, så det fortsat er enkelt, trygt og gennemskueligt at være elbilist hos os.
Kan Clever stadig betale sig?
Ja. Clever One handler ikke kun om refusion, men om at give kunderne frihed og tryghed i deres hverdag med elbil. De får adgang til Danmarks største ladenetværk med mere end 50.000 ladepunkter på bl.a. kundernes arbejdsplader, ved supermarkeder, shoppingcentre og langs motorvejene.
Hvad med tilbagebetaling og refusion. Bliver det ændret?
Hvis forslaget bliver vedtaget, sker der reelt ingen ændring og tilbagebetalingen vil fortsætte som i dag. Den vil blot afspejle den lavere elafgift. Det betyder, at du stadig får korrekt tilbagebetaling for dit strømforbrug via Clever – og vi sørger for, at det sker automatisk og gnidningsfrit.
Hvad gør kunderne, hvis de vil konvertere fra Clever Box til Clever One?
Hvis dine kunder ønsker at skifte fra Clever Box til Clever One, er det nemt og enkelt. Med Clever Box ejer kunden ladeboksen selv. Ved konvertering til Clever One, skifter kunden over til at leje ladeboksen af Clever. Derfor refunderer Clever 2.500 kr. Til kunden for at købe ladeboksen tilbage.
Hvis kunden finder ud af, at de hellere vil have Clever One, skal de kontakte Clevers kundeservice for at konvertere.
Har du andre spørgsmål?
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til vores partnersupport på 82 30 30 30 og tast 2.
Vil du vide mere?
