Danskernes holdning til elbiler og elbilvaner

Elbilindekset 2024

Er elbilen blevet 'the new normal'? Går danskerne mest op i klima eller pris, når vi taler elbiler? Hvor ofte lader de danske elbilister egentlig? Og hvad med den der myte om, at elnettet bryder sammen, hvis vi alle skifter fra fossil til el. Er der stadig nogen, der tror på den?

Alt det og meget mere kan du få svar på i dette års Elbilindeks. Med Elbilindekset 2024 tager Clever nemlig temperaturen på danskernes holdninger til elbiler og opladning.

Spænd sikkerhedsselen, vi træder speederen i bund nu. Rigtig god læselyst.

Clevers lynladestation på Frederiksberg
Hurtigt gearskifte på få år

Elbiler nærmer sig new normal

Vi bør næsten tale i hundeår, når det kommer til elbiler. Og danskernes holdning til dem.

For der sker virkelig meget på få år.

Du har måske selv lagt mærke til, at der kører langt flere elbiler på de danske veje. I 2023 var mere end hver tredje nye bil på de danske veje en elbil, og ved udgangen af året var der flere end 200.000 elbiler i Danmark. Dobbelt så mange som ved udgangen af 2022.

I dag har 7 ud af 10 danskerne, der ikke ejer en elbil, prøvet at køre i elbil som enten fører eller passager. For bare fire år siden var det 7 ud af 10, der aldrig havde prøvet at køre lydløs rundt på vejene.

Der er også i dag dobbelt så mange, der ville vælge elbilen i morgen, end det var tilfældet for fire år siden. Og inddrager vi også plugin-hybriderne, så ville 2 ud af 3 danskere vælge en bil på strøm i morgen.

Især de danskere, der planlægger at anskaffe sig eller udskifte en bil inden for fem år, har deres øjne rettet mod elbilsmarkedet. Næsten 8 ud af 10 af dem svarer, at de overvejer at købe en elbil.

Og hver tredje dansker svarer, at de overvejer at købe en elbil, men venter på at priserne falder.

Noget tyder altså på, at udviklingen kun tager endnu mere fart herfra. Især når flere mindre og billigere elbiler rammer markedet.

Par skal lade deres bil ved en Clever ladeboks ved stranden
Klima, økonomi og selvfølgelighed

Hvorfor er elbiler så attraktive?

Flere og flere danskere sætter sig ind i kilowatttimer, og hvor den nærmeste ladestander befinder sig. Men hvorfor er elbilen egentlig så attraktiv? Det har vi selvfølgelig spurgt danskerne om, og svaret deler sig i tre retninger.

Miljø og klima

Selvom produktionen af elbiler ikke er klimavenlig, så er elbiler overordnet set mere klimavenlige end fossilbiler, da de udleder cirka halvt så meget CO2. Tænketanken Concito vurderer faktisk, at en gennemsnitlig bilist, der kører cirka 15.000 kilometer om året, vil have tjent den ekstra udledning af batteriet hjem efter halvandet år.

Klimahensynet er da også den primære grund til, at danskerne kigger mod elbilerne. Mere end halvdelen af dem, der overvejer en elbil inden for fem år, svarer at det er fordi, det er mere klima- og miljøvenligt.

Et naturligt valg

Vi har lige været inde på tesen om, at elbilen nærmer sig titlen som 'new normal', og her er endnu en indsigt, der bakker op om tesen.

Den andenstørste grund til, at danskerne vil vælge elbilen til, er nemlig den helt simple årsag, at det er det naturlige næste valg. Det svarer 43% af dem, der overvejer en elbil inden for fem år.

Økonomi

Undersøgelser viser, at det generelt er billigst at køre på el frem for på benzin eller diesel. Og det har en stor del af danskerne opdaget.

At elbilen bedre kan betale sig økonomisk, er nemlig den tredjestørste grund til, at danskerne overvejer en elbil. Det svarer mere end hver tredje.

Pris, pris, pris og rækkevidde

Hvordan får vi flere danskere over i elbilen?

Prisen er tilsyneladende en virkelig vigtig faktor for danskerne, når det kommer til elbiler.

Når vi spørger danskerne, hvad der ville gøre det (endnu) mere attraktivt for dem at vælge elbilen, fylder pris en hel del.

I top fem ligger nemlig både ønsket om, at elbiler bliver billigere (42%), at det bliver billigere at oplade elbiler (24%), og at der fulgte skattefordele med elbilen (22%).

Prisen fylder også i top fem over de største udfordringer ved at vælge elbilen over fossilbilen. Den andenstørste udfordring er nemlig, at det er dyrt at købe en elbil (29%).

Desuden fylder rækkeviddeangst fortsat en del. I top fem over, hvad der kunne gøre elbilen mere attraktiv, ligger, at elbiler kunne køre længere på en opladning (45%), og at danskerne ønsker flere muligheder for opladning (23%).

Når vi beder danskerne fokusere på selve bilen og se bort fra pris, så er det vigtigste for dem, at bilen har en god rækkevidde, at den lader hurtigt op, og at bilen har god kørekomfort. De indsigter får I gratis, kære bilfabrikanter.

Mand kigger i bakspejl
Børnefamilier i Nordsjælland?

Den næste generation elbil

Ingen er efterhånden i tvivl om, at det kun går en vej. Nemlig flere elbiler og dermed flere elbilister. Men hvem bliver egentlig de næste, der hopper på elbilbølgen? Det har vi kigget lidt på.

Det er især de 31-45-årige, der overvejer en elbil inden for fem år. Det svarer hele 8 ud af 10 i aldersgruppen. Og det tal stemmer umiddelbart rigtig godt overens med, at især børnefamilierne er vilde med elbiler.

Halvdelen af danskerne med hjemmeboende børn ville vælge en elbil i morgen. Det gælder 4 ud af 10 af den resterende befolkning.

Og hele 45% af børnefamilierne overvejer en elbil, men venter på, at prisen falder yderligere. For prisen betyder rigtig meget, hvis man er en familie med hjemmeboende børn. Endnu mere end for resten af befolkningen, kan vi se i Elbilindekset.

Tager vi helikopterblikket på og kigger ud i det danske land, så ser det også ud til, at der i fremtiden vil være forskel på landsdelene.

Der er nemlig flest i Nordsjælland (54%), der svarer, at de ville vælge elbilen i morgen, mens Syd- og Nordjylland er lidt mindre begejstrede for at køre på strøm. Her svarer 36%, at de ville vælge elbilen i morgen.

Ser vi på dem, der er i markedet inden for fem år, og som overvejer en elbil, så har vi også nordsjællænderne i front (78%) sammen med fynboerne (78%) og beboere i hovedstadsområdet (79%). Her er det Vestjylland, der halter en anelse bagud med 63%, der overvejer en elbil inden for fem år.

En pige sjipper ved Clevers lynladestation i Køge
Elbilister versus gennemsnittet

Er elbilisterne blevet mere leverpostej?

Engang var det kun de virkelig velhavende, der gik op i ny teknologi, der turde vove sig ud på elbilmarkedet. Men i takt med, at elbilerne bliver mere udbredt, kan vi ikke undgå, at elbilisterne i højere og højere grad kommer til at ligne den almene dansker.

Og spørger vi danskerne, er elbilisterne allerede på vej til at blive lidt mere leverpostej, end de har været tidligere.

Har elbilister højere uddannelse?

Andelen af danskere, der i 2024 tror, at elbilister har en højere uddannelse end gennemsnittet, er faldet fra 46% til 28% på bare ét år.

Har elbilister højere indkomst?

Og selvom halvdelen af danskerne tror, at elbilisterne har en højere indkomst end gennemsnittet, så er tallet på ét år faldet fra 70%.

Har elbilister mere fokus på teknologi?

Det er også kun en tredjedel af danskerne, der nu tror, at elbilisterne interesserer sig mere for teknologi end gennemsnittet. Sidste år var det 43%.

Hvad er virkeligheden?

Tal fra Danmarks Statistik viste dog i efteråret 2023, at der blandt elbilisterne stadig er en overrepræsentation af dem med den højeste indkomst og de længste uddannelser. Men mon ikke den statistik snart kommer til at se anderledes ud?

Elbilvaner og -mønstre

Den danske elbilist 2024

Med flere end 200.000 elbilister på vejene giver det også god mening at kigge på, hvem de egentlig er, de bilejere, der har valgt strømmen til. Og hvilke vaner de har, når det kommer til bilen.

Den typiske elbilist er ifølge elbilindekset en, der ejer sin bil. Det gør 8 ud af 10 nemlig.

Og elbilen er den, der bliver kørt mest i. Det svarer 7 ud af 10 af dem, der ejer både en el- og en fossilbil.

Ladebehovet svinger hos de danske elbilister. Men for 60% af elbilisterne gælder det, at de har behov for at lade maks tre gange om ugen. Og så bruger elbilisterne i snit 26 minutter på at lynoplade deres elbil fra 10 til 80%. Det er 10 minutter mindre, end danskerne tror, det tager i gennemsnit.

Hvor langt den typiske elbilist kører, er lidt sværere at sige helt entydigt, for der er god spredning på, hvor mange kilometer de enkelte elbilister kører om året.

Men hvis du er en af dem, der er nervøs for, om du kører for meget om året til at få dig en elbil, så kan du smide den bekymring langt væk. 30% af elbilisterne kører nemlig mere end 25.000 km om året.

Kia lader ved en Clever ladeboks
Livet med ladestandere

Er det problemfrit at være elbilist?

Det kan vi nok ikke sige med 100 procent sikkerhed, at det er. Det bliver det nok aldrig helt, hvis man vil være bilejer. Men vi kan sige, at problemerne ikke stammer fra køer, lange ture eller defekte ladere.


Kø-problemer?
Kun 3% af elbilisterne svarer i dette års Elbilindeks, at de ofte oplever at holde i kø for at lade på en offentlig ladestander.


Manglende lademuligheder?
Kun 6% oplever ofte, at det er besværligt at køre længere ture pga. manglende lademuligheder.


Lang ladetid?
Kun 6% oplever ofte, at det tager for lang tid at lade bilen tilstrækkeligt ved de offentlige ladestandere.


Defekte ladere?
Kun 3% oplever ofte, at laderne ikke virker.


Optagede ladepladser?
Og kun 7% oplever ofte, at ladepladser er optaget af fossilbiler eller elbiler, der ikke lader.

En mand sætter et ladekabel i sin bil på Frederiksberg lynladestation
Sandt eller falsk?

Myterne holder ved

Rækkeviddeangst og frygt for, at elnettet bryder sammen. Myterne findes stadig, selvom noget heldigvis tyder på, at færre og færre tror på elbilsmyterne. Så hvad er egentlig op og ned? Og hvad siger elbilisterne selv?

Danmarkskort_Marts_2024

Myte 1

Det er svært at finde opladning uden for de store byer

I 2023 svarede flere end 6 ud af 10 danskere, at det er svært at finde opladning til elbilen uden for de store byer. I takt med, at vi i branchen konstant udbygger ladenetværket, er tallet heldigvis faldet i år. Men det er stadig mere end halvdelen af danskerne, der tror på den myte.

For det er selvfølgelig bare en myte.

Der er faktisk maks 15 kilometer mellem ladestanderne i Danmark, så der burde være rig mulighed for at få lidt strøm på bilen - også uden for de store byer. Og hvis du vil bruge Clevers ladestandere, så er der flere end 35.000 muligheder rundt omkring i landet.

Så du kan trygt køre til både byen og på landet uden rækkeviddeangst.

Volkswagen ID.3 oplader på Clever ladestander

Myte 2

Batterier i elbiler bryder tit i brand

De fleste elbiler er i dag udstyret med litium-ion batterier. Og derfor er der fortsat mange, der tror, at der er stor risiko for, at batteriet i elbiler bryder i brand. Det tror hver fjerde dansker faktisk.

Men elbiler brænder meget sjældent.

Faktisk går der oftere brand i fossilbiler. Og ifølge FDM er det sjældent elbilernes egen 'skyld', hvis de brænder. Til gengæld er det rigtigt nok, at hvis der først går brand i en elbil, så er branden svær at slukke og varer i lang tid, da slukningen er lidt mere kompliceret.

En Skoda holder i en indkørsel med åbent bagagerum med varer. På væggen hænger der en ladeboks fra Clever.

Myte 3

Elbiler fungerer kun til korte køreture

Hvis du tit tager turen ned gennem Jylland, eller fra Odense til København, så giver det ikke mening at købe en elbil. Flere end hver fjerde dansker tror i hvert fald, at elbiler kun fungerer til kortere distancer.

Sådan er virkeligheden dog langt fra.

Vi har nemlig også spurgt elbilisterne, og her er det kun 8%, der svarer, at elbiler kun fungerer til kortere ture. Langt de fleste nye elbiler kører flere hundrede kilometer på en enkelt opladning. Og ladenetværket bliver konstant udvidet, så selv hvis bilen ikke kører langt på en opladning, så er der rig mulighed for at få strøm på bilen undervejs.

En hus med lys i om aftenen

Myte 4

Elnettet bryder sammen, hvis alle kører elbil

Går Danmark pludselig i sort, hvis vi alle sammen skifter til elbil? Færre danskere tror på denne myte sammenlignet med sidste år. Men halvdelen af danskerne er stadig ikke overbevist om, at elnettet kan holde til, at vi alle sammen kører i elbil.

Men selvfølgelig kan elnettet holde til det.

Det danske elnet er kendt for at være stabilt og robust, og der er taget højde for, at der i fremtiden er et endnu større antal elbiler. En del virksomheder arbejder også med det, der kaldes fleksibilitetsydelser, der hjælper elnettet. Det gør vi faktisk også her i Clever, blandt andet med to kæmpebatterier, der kan aftage og tilføre strøm til elnettet efter behov.

Så der er ingen grund til at frygte, at elbilerne lægger elnettet ned.

Audi hjemmeopladning i indkørsel

Myte 5

Elbilens batteri holder ikke længe og er dyrt at udskifte

Endnu en udbredt myte handler om elbilernes batteri. Næsten halvdelen af danskerne tror, at batterierne i elbiler ikke holder længe og er dyre at udskifte.

Det er både sandt og falsk.

Batterierne i elbiler holder nemlig generelt godt og vil kunne holde til mindst 300.000 kilometer. Det, du risikerer, er, at kapaciteten falder over tid, så bilens rækkevidde bliver kortere.

Til gengæld er det rigtig nok, at det er dyrt at udskifte batteriet, hvis man er så uheldig, at det kommer dertil. Heldigvis er det ofte kun noget af batteriet, der behøver at blive udskiftet. Og der er desuden typisk en fabriksgaranti på batteriet på omkring otte år eller 160.000 km.

En oplyst fremtid med god energi

Hvad er Elbilindekset

Vi har spurgt 2.000 repræsentativt udvalgte danskere om deres holderninger, viden og præferencer, når det kommer til elbilisme. Vi har sikret, at minimum 300 af disse er elbilister.

Resultaterne har vi samlet i Clevers Elbilindeks, som hvert år tager temperaturen på, hvordan danskerne de kommende år omstiller sig fra at køre på fossile brændstoffer til at blive drevet frem på el.

Og hvorfor har vi så gjort det?

Jo, i Clever tror vi på, at fremtidens vil er drevet af energi fra solen, vinden og havet. I stedet for diesel og benzin.

Ved at gøre hinanden klogere og mere oplyste, håber vi nemlig på, at vi sammen kan skabe en fremtid fyldt med god energi. Det er Clever.

 

Vil du vide mere?

Er du interesseret i mere data eller et interview om Elbilindekset 2024?

Så ræk ud til Jeppe Christensen, Public Relations Lead på press@clever.dk eller 3090 0899