Lektion 6

Er elbiler overhovedet grønne?

Velkommen til en bonus-lektion. Nu ved du efterhånden, alt du skal vide for at kunne købe en elbil. Men måske er du stadig bange for, at du begår miljøet en bjørnetjeneste ved at køre i elbil.

I denne lektion punkterer vi derfor nogle af de bekymringer, spørgsmål og myter om elbilers påvirkning af miljøet og deres bæredygtighed, som mange er stødt på.

Bil oplader ved en offentlig Clever ladestander

Sandt eller falsk?

Belaster produktionen af elbiler mere end fossilbiler?

Sandt. Lige når en elbil og en fossilbil står funklende nye, side om side i bilforhandlerens showroom, har elbilen udledt mere CO2.

Men det ændrer sig heldigvis hurtigt. Selv hvis man ser på dem med meget konservative briller, vil benzinbilens CO2-udledning overhale elbilen efter 90.000 km.

Elkoreskolen samlebaand visual

Fossilbiler begår flere synder

Det er vigtigt ikke kun at fokusere på CO2-udledningen, når man sammenligner elbiler og fossilbiler. For fossilbiler sviner også på andre måder.

Alene i produktionen af brændstof forurener olieindustrien enormt. De fleste af os har nok set forfærdelige billeder af olieindsmurte fugle og døde fisk efter store olieudslip. Og faktisk bruges der også sjældne mineraler som kobolt i raffineringen af olie.

Men selvom olieudslip og raffinaderier kan virke langt fra din hverdag, så udleder fossilbiler også skadelige stoffer som rammer dig – stoffer, som elbiler ikke har på samvittigheden*:

  • NOx-partikler, også kaldet kvælstofoxider, er sundhedsskadelige for os mennesker.
  • Carbonmonoxid er en gas, som ved indånding gør det sværere for kroppen at transportere ilt.
  • Black carbon, eller sod i daglig tale, bidrager til opvarmningen af vores atmosfære og bidrager til udviklingen af luftvejslidelser, hjertekarsygdomme og visse former for kræft.

Nogle af stofferne udledes dog også i kraftværker, og derfor er det vigtigt, at vi lader vores elbiler med så meget vedvarende strøm som muligt.

Det er heldigvis nemt, da vi kan styre opladningen af elbiler intelligent, så vi udnytter vindens og solens energi bedst muligt.

*Kilde: Miljøstyrelsen og Rådet for Grøn Omstilling
Koereskolen udledning visual

Er minedrift af materialer til elbilbatterier ikke skadelig?

Jo, det kan den helt sikkert være. Især i verdens tredje lande har man hørt om horrible arbejdsforhold. Det lukker verdenssamfundet heldigvis ikke øjnene for, så der er bedring på vej.

Samtidig er vi nu nået så langt i udviklingen af elbilbatterier, at vi ser en mindre afhængighed af sjældne materialer.

Materialerne bliver genbrugt

Der er store penge at spare for producenterne, hvis de genbruger batteriets råmaterialer. Vi er nu så langt, at over 90% af et elbilbatteri kan genbruges til et nyt elbilbatteri. Det gør, at vi ikke behøver at grave lige så meget.

Nye materialer kommer i spil

Lige nu går udviklingen af elbilbatterier hurtigt. Der kører allerede nu elbiler rundt med såkaldte jern-fosfat-batterier, som ikke indeholder materialer som kobolt, magnesium og nikkel. Næste skridt på udviklingsstigen bliver "salt-batterier", som bl.a. består af natrium fra havvand.

Er elbiler virkelig mere energieffektive end fossilbiler?

Ja, det er de i den grad.

Faktisk er elbiler kendt for deres imponerende energieffektivitet. De spilder nemlig kun 10-20% af energien, mens fossilbiler spilder op til 70%.

Der er altså rigtig meget, af det brændstof du hælder på fossilbilen, som går tabt.

Mand kigger i bakspejl

Klar til næste lektion?