Lektion 3

Hvor langt kan en elbil køre?

Velkommen til din tredje lektion, hvor vi dykker ned i, hvad rækkevidde egentlig betyder, hvor langt elbiler kan køre, og hvad der påvirker din rækkevidde.

To kvinder ses igennem en forrude

Hvad betyder elbilers rækkevidde?

Rækkevidden betyder egentlig bare, hvor mange kilometer bilen kan køre, før den skal lades op igen.

Man bruger rækkevidde i elbiler i stedet for km/l (kilometer pr. liter) i fossilbiler.

Elkoereskole bil i fart visual hvid

Du kan bruge rækkevidden på en elbil til to ting:

Du vil opleve, at man snakker en del mere om rækkevidden på en elbil, end man snakker om, hvor mange km/l en fossilbil kører. Det er fordi, det er et ret brugbart tal.

Find den rigtige elbil til dit behov

Alle elbiler har en officiel rækkevidde, som er målt på samme måde for alle elbiler. Den kalder man for WLTP-rækkevidden (Læs mere om WLTP længere nede) Det er altså, hvor langt elbilen teoretisk kan køre, når batteriet er fuldt opladet.

Når du skal anskaffe dig en elbil, er WLTP-rækkevidden et af de parametre, du skal kigge på, og som du kan sammenligne biler ud fra.

Start med at kigge på dit daglige kørselsbehov. Kører du fx meget sjældent mere end 100 km på en dag, er der mange elbiler, der kan dække dit behov. Kører du flere hundrede kilometer hver dag, eller kører du tit lange ture på 3-500 km. skal du lede efter en bil med længere rækkevidde. Du kan se alle elbilers rækkevidder og mange andre informationer på ev-database.

Planlæg din næste opladning

I dagligdagen bruger du rækkevidden på din elbil til at se, hvornår du skal lade igen. Skal du fx køre 50 km på arbejde, mens bilen fortæller dig, at rækkevidden er nede på 40 km, skal du lade, inden du kører. Eller undervejs på din rute.

Du vil hurtigt lære din bils rækkevidde at kende, ligesom du kender din mobiltelefons batterikapacitet. Og når du gør det, vil din eventuelle rækkeviddeangst også forsvinde.

Hvor langt kan en elbil egentlig køre?

Elbilers rækkevidde varierer en hel del. To ellers ens elbiler kan sagtens have to vidt forskellige rækkevidder. Det skyldes, at de fås med forskellige størrelser batteri.

To forskellige elbiler med samme batteristørrelse kan også have vidt forskellige rækkevidder. Det kan skyldes, at de har forskellig vægt, vindmodstand og batteriteknologi.

Moderne elbiler kan dog typisk køre 250-600 km på en fuld opladning. Det dækker langt de fleste danskeres daglige transportbehov.

Elkoereskolen raekkevidde forskelle visual

Fuld af spørgsmål

Få korte svar på de oftest stillede spørgsmål om rækkevidde herunder.

Hvad er rækkeviddeangst?

Rækkeviddeangst er den bekymring, der opstår, hvis man er usikker på, om bilen kan nå frem til destinationen uden at løbe tør for strøm.

Vi plejer at sige, at rækkeviddeangst er noget, som ikke-elbilejere lider af. For når først man har lært sin elbil at kende, skænker man sjældent rækkevidden en tanke, og man lærer hurtigt, at der altid er en ladestander tæt på.

Hvornår skal du gå op i rækkevidde?

Du skal ikke gå så meget op i rækkevidden, som du tror. Det er et vigtig parameter, når du skal finde den rette elbil for dig. Og du skal bruge den i dagligdagen til at vide, hvornår du skal lade din bil.

Men hvis du har opladning hjemme, hvor du handler eller på arbejdet, så du kan lade, når bilen alligevel holder stille, fylder rækkevidden nærmest ingenting.

Kan du stole på rækkevidden?

Ja, moderne elbiler er udstyret med avancerede computersystemer, der nøjagtigt beregner rækkevidden. Men hvis forholdene har ændret sig, fx hvis det har sneet natten over, eller du pludselig kører i modvind, vil den hurtigt ændre sig efter afgang.

Du kan selv påvirke rækkevidden ved at sænke hastigheden og skrue ned for fx aircondition.

Falder rækkevidden med tiden?

Ja, batterier i elbiler vil miste lidt af deres evne til at holde på strømmen med tiden. Men det er ikke særlig meget og vil som udgangspunkt ikke have indvirkning på din hverdag eller bilens gensalgsværdi.

Hvad er forskellen på netto- og bruttokapacitet?

Når du kigger på elbiler, vil du måske støde på begreber som netto- og bruttokapacitet. Dem bruger man til at beskrive elbilbatteriets størrelse. Begge opgøres i kilowatttimer (kWh), og kan sammenlignes med størrelsen på en fossilbils brændstoftank.

Bruttokapacitet er den samlede mængde strøm, der kan lagres på elbilens batteri.

Nettokapacitet er den mængde strøm, du kan få lov at bruge fra batteriet.

Batteriet har ikke godt af at blive helt afladet, og derfor er nettokapaciteten sjældent det samme som bruttokapaciteten. Som oftest vil den være 3-7 kWh lavere.

Hvad sker der, hvis jeg kører batteriet helt tomt?

De fleste elbiler er designet til at undgå, at batteriet bliver helt fladt. De har nemlig en reserve, som du ikke kan bruge. Når batteriets niveau når en vis grænse, vil bilen normalt begynde at køre langsommere og slukke for aircondition. Til sidst vil bilen nægte at køre, før den får strøm på.

Vil du være på den sikre side, kan du tjekke, om din vejhjælpsaftale indeholder nødopladning til elbiler.

Tip!

Mindre batteri = billigere elbil

Mange elbiler fås med to forskellige størrelser batteri. Og det koster at gå efter det store:

Danmarks mest solgte elbil fås med to størrelser batteri, der har WLTP-rækkevidder på 455 km og 533 km. Det store kan altså køre 78 km længere end det lille. Til gengæld koster det store i skrivende stund 48.000 kr. mere.

Så hvis du sagtens kan klare dig med rækkevidden på det lille batteri, kan du typisk spare 20-40.000 kr.

Kvinde er færdig med at lade sin bil

Hvorfor ændrer rækkevidden sig?

Du vil opleve, at rækkevidden i din elbil ændrer sig, både i løbet af året eller i løbet af en dag. Der er nemlig mange ting, der kan forkorte eller forlænge rækkevidden. Faktisk påvirkes elbiler og fossilbiler af mange af de samme ting. Du har nok bare ikke lagt mærke til det.

Varme:

Elbilbatterier har det bedst omkring 20 grader. Bliver det for varmt, skal det bruge energi på at køle sig ned. Nedkølingen koster strøm, som stjæler fra rækkevidden.

Kulde:

Er batteriet koldt, er rækkevidden kortere, fordi kemien i batteriet bliver påvirket af kulden. Hver grad under 20 grader, forkorter rækkevidden med ét procentpoint. Så er det 0 grader, har du cirka 20% kortere rækkevidde.

Vind og regn:

Hvis du kører i modvind eller regnvejr, skal bilen bruge flere kræfter på at holde farten. Det koster på rækkevidden. Det betyder også, at høj fart påvirker rækkevidden, fordi vindmodstanden bliver større.

Kørestil:

Du kan selv påvirke rækkevidden, fx hvis du har bly i speederfoden. Mange par oplever, at rækkevidden ændrer sig mærkbart, alt efter hvem der sidder bag rattet. Jo mere jævnt du accelererer, og jo mere forudseende din kørsel er, jo længere vil rækkevidden blive.

Elektriske systemer:

Aircondition, rudevarme og opladning af iPads bruger alt sammen strøm fra batteriet, der kunne være gået til motoren.

 

I det daglige behøver du ikke bekymre dig om rækkevidden. Og du skal heller ikke finde lommeregneren frem for at måle rækkevidden på din elbil. Det klarer den nemlig selv og opdaterer løbende rækkevidden i displayet.

Hvad er WLTP-rækkevidde?

Når du kigger på elbiler, vil du støde på begrebet WLTP. Det er en forkortelse for "Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure".

Bag de mange ord gemmer sig en standardiseret testmetode, der i elbiler viser, hvor lang deres rækkevidde er.

Du har måske oplevet, at en fossilbils officielle forbrugstal sjældent passer. Du vil opleve det samme med WLTP-rækkevidden.

Du skal som tommelfingerregel regne med, at elbiler kører 10-20% kortere end deres officielle WLTP-rækkevidde.

Sådan foregår en WLTP-test

Når man skal regne den officielle rækkevidde ud på en elbil, foregår det i et laboratorie, så alle biler bliver testet under samme forhold.

Testen omfatter:

Forskellige vejtyper:
WLTP-testen udføres på specielle ruller, hvor bilen kører i forhold, der simulerer bykørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel.

Forskellige hastigheder: Bilen testes under forskellige hastigheder og accelerationer for at efterligne virkeligheden.

Forskellige temperaturer:
Testen tager også højde for forskellige klimaforhold. Laboratoriet kan både være under frysepunktet eller ekstremt varmt. Luftfugtigheden varierer også.

Ekstra påvirkninger:
Udover kørecyklen inkluderer WLTP også ekstra testelementer som kørsel med kold motorstart, brug af elektrisk udstyr og højere belastning.

Elkøreskolen WLTP test

Klar til næste lektion?