Lektion 1

Hvad er en elbil egentlig?

Velkommen til Clevers Elkøreskole, hvor du bliver køreklar til elbil på rekordtid.

Vi starter ved begyndelsen og finder ud af, hvad for en størrelse, sådan en elbil egentlig er.

Audi der lader

En elbil er på langt de fleste punkter en helt almindelig bil, som du kender dem. Som navnet antyder, så bruger elbilen bare elektricitet til at køre på i stedet for fossile brændstoffer som benzin eller diesel.

Derfor er de fleste overraskede over, hvor let det er at skifte til elbil. I dagligdagen er der nemlig ikke den store forskel.

Elbiler og fossilbiler ligner også ofte hinanden. Udefra kan du dog ofte kende en elbil på, at den ikke har et åbent gitter i fronten. Den har nemlig ikke en brandvarm motor, som skal køles ned med en masse luft.

Indeni adskiller elbiler sig ved ofte at have færre knapper, men mere smart elektronik.

Clever Elbil SUV

Hvordan er det at køre i elbil?

Det er nemt. Faktisk meget nemmere end at køre benzinbil.

For det første har du kun to pedaler at forholde dig til, for elbiler har aldrig nogen kobling - og dermed heller ikke noget koblingspunkt, du skal bakse med. Du klarer altså det hele med speeder- og bremsepedalen.

Mange sammenligner køreoplevelsen i elbiler med radiobiler - og det er ikke helt skævt. Du kommer nemlig meget nemmere op i fart end i en fossilbil. For hvor en fossilbils motor først skal op i omdrejninger og igennem en række gear, kan en elbilmotor nærmest levere fuld fart fra det øjeblik, du trykker på speederen.

Samtidig er kørslen mere støjfri, og fordi de fleste nye elbiler er spækket med sikkerheds- og assistentsystemer, oplever mange kørslen som mere afslappende.

Clever radiobil illustration

Derfor er elbiler bare bedre

Du skal ikke være bange for, at du går på kompromis, når du vælger en elbil. Den er nemlig bedre på mange punkter.

1. De er supereffektive

I en fossilbil er det kun 20-30% af brændstoffet, som rent faktisk driver bilen. Resten går simpelthen tabt i form af varme og modstand i motoren. I elbiler er det derimod 80-90% af strømmen, som bliver brugt.

2. De kræver mindre vedligehold

Elbilmotorer er faktisk ekstremt simple. De har typisk kun 20-30 bevægelige dele i alt. Brændstofmotorer er derimod superkomplekse og har op mod 2.000 bevægelige dele, som kan gå i stykker.

3. De larmer mindre

Motoren i en fossilbil fungerer ved at eksplodere små mængder brændstof mange gange i sekundet. Det larmer. Og det sviner. En elmotor siger derimod nærmest ingenting. Faktisk er de nødt til at lave kunstig støj, når de kører under 30 km/t for at advare fodgængere og cyklister. Og så udleder de ingen skadelige partikler. Snart vil støj- og partikelforureningen altså være meget mindre, efterhånden som vi skifter til elbiler.

Hvor sidder motoren på en elbil?

I modsætning til konventionelle biler, hvor motoren normalt er placeret under kølerhjelmen, kan motoren på elbiler sidde andre steder.

Faktisk kan en elbil have flere motorer. Ofte er de elektriske motorer placeret tættere på hjulene, og nogle modeller har endda en motor i hvert hjul.

Det betyder, at flere elbiler også har et bagagerum under kølerhjelmen, fordi motoren fylder mindre. Det giver også mere plads i kabinen, hvor du også ofte slipper for den lidt akavede kasse i midten af gulvet i kabinen, som benzinbiler har.

Clever motor i elbil illustration
Vidste du

Du kender allerede elmotoren

Elbilmotoren er i familie med de elmotorer, du bruger hver eneste dag: Vaskemaskiner, rulletrapper og boremaskiner bruger nemlig alle elmotorer, der minder om elbilmotoren.

Fælles for dem er, at de har det, man kalder en rotor og en stator. Ved hjælp af strøm får de elbilens hjul – eller vaskemaskinens tromle – til at dreje.

Hvad er et elbilbatteri?

Et elbilbatteri er hjertet i elbilerne, ligesom det er i din smartphone. Faktisk består et elbilbatteri af hundredevis af små batterier, som lagrer elektricitet og leverer strøm til bilens motorer, når du trykker på speederen.

Man kan lave batterier af mange forskellige materialer, og man opkalder batterityperne efter dem.

Elbilbatterierne har indtil nu mest været af typen lithium-ion. Men såkaldte jern-fosfat-batterier er også blevet populære, fordi de er billigere at producere og holder længere.

Der udvikles hele tiden på nye batterityper, og "det næste store gennembrud" venter altid lige om hjørnet. Men det er ikke noget, du som almindelig bilist behøver sætte dig ind i, for der er som regel tale om evolutioner, ikke revolutioner.

Clever elbil batteri illustration

Sådan starter du en elbil

Der er typisk tre måder, du starter og stopper en elbil:

Tænd-sluk med knap

Når du har sat dig ind i elbilen, træder du på bremsen og trykker på "Start/Stop"-knappen. Så tænder bilen, og du kan sætte den i gear og køre.

Når du skal slukke, sætter du bilen i N (frigear) eller P (parkering) med gearvælgeren og trykker på "Start/Stop"-knappen.

Automatisk tænd-sluk

Mange nye elbiler har droppet "Start/Stop"-knappen - eller gjort den overflødig. I stedet sætter du dig blot ind og træder på bremsen - så starter bilen, og du kan sætte den i gear og køre.

Når du skal slukke bilen, sætter du den i P (parkering) eller i N (frigear) og aktiverer parkeringsbremsen. Når du stiger ud og låser bilen, slukker den automatisk.

Tænd-sluk med nøgle

Der er også nogle ældre elbilmodeller, som fungerer ligesom fossilbiler.

Her skal du altså sætte nøglen i tændingen og dreje for at tænde bilen eller dreje nøglen og tage den ud for at slukke bilen.

Gearstang i elbil Clever

De typiske gear i en elbil

 

Hvis du er vant til at køre med gearstang, får du måske store øjne i en elbil. Her er der ofte ikke nogen gearstang. I stedet er der trykknapper, en drejeknap, eller en lille gearvælger. Fælles for dem alle er de gear, du kan vælge:

 

D = Drive (Kør)

Sætter du bilen i D, kører du fremad, når du trykker på speederen. Når du slipper speederen triller du, ligesom når du kobler ud i en fossilbil.

 

B = Break (Motorbremse)

Nogle biler har to fremadgående gear, nemlig D og B. Sætter du bilen i B, kører du stadig fremad, når du trykker på speederen. Men når du slipper speederen, motorbremser du, ligesom hvis du slap speederen i en fossilbil. Men elbilen samler bremse-energien op og lagrer den i batteriet igen.

I nogle biler er der ikke et B-gear, men de kan stadig samle energien op. Her kan du ofte styre, hvor kraftig motorbremsen skal være.

 

R = Reverse (Bak)

Sætter du bilen i R, bakker du, når du trykker på speederen. Nogle elbiler begynder at bakke meget langsomt, så snart du slipper bremsen, så du kan bakke mere sikkert.

 

N = Neutral (Frigear)

Sætter du bilen i N, sker der ingenting, når du trykker på speederen. Men bilen kan stadig trille, så denne funktion bruger man ikke så tit.

 

P = Park (Parkering)

Sætter du bilen i P, sker der ingenting, når du trykker på speederen. Bilen kan heller ikke trille. Nogle biler har dog en ekstra p-bremse, som det er en god idé at aktivere.

Tip!

Glem venstre fod

Når du kører i elbil, bliver venstre fod arbejdsløs.

Du styrer nemlig kun bremse og speeder med højre fod. Det kræver lidt tilvænning, men bliver lynhurtigt helt naturligt.

Elbilens historie - kort fortalt

Elbiler er på ingen måde nogen ny opfindelse. De første elbiler så allerede dagens lys tilbage i 1800-tallet, og faktisk var 1/3 af alle biler i USA elbiler omkring år 1900.

Elbilen var nemmere at køre, krævede ikke et besværligt håndsving for at starte og osede ikke.

Men elbilen led en stille død, da håndsvinget blev gjort overflødigt og introduktionen af samlebåndsfabrikken halverede prisen på en benzinbil sammenlignet med elbilen.

Siden da levede elbilerne et stille liv, indtil 2010'erne hvor især introduktionen af Tesla Model S og Nissan Leaf viste, at elbiler sagtens kan hamle op med fossilbiler. Og nu er hver anden nye bil i Danmark eldrevet.

Gammel elbil

Klar til næste lektion?