Forhandlerblog

Forstå Clevers tilbagebetaling

Her på siden kan du blive klogere på Clevers tilbagebetaling og hvad dette betyder for en Clever One-kunde. Du bliver klædt godt på til at forklare tilbagebetalingen og tilbagebetalingssatsen, besvare kundernes spørgsmål og rådgive dem til, hvordan tilbagebetalingen bedst matcher deres elregning.

Clever Ladeboks bagagerum

Hvad er tilbagebetaling?

Clever One-kunder betaler en fast månedlig pris for at kunne lade frit ude og hjemme. Men i første omgang skal kunden betale for strømmen brugt på Clever-ladeboksen hjemme via elregningen til sin elleverandør. Dette gælder også, selvom kunden har fået gratis abonnement i et antal måneder ifm. en kampagne hos jer. Kunden får herefter månedlig tilbagebetaling fra Clever i overensstemmelse med vores tilbagebetalingssats.

 

Regnestykket er:

kWh-forbrug på ladeboksen x månedens tilbagebetalingssats

Hvordan udregnes tilbagebetalingssatsen?

Tilbagebetalingssatsen udregnes som et gennemsnit af elprisen i tidsrummet 23-06* i den pågældende måned baseret på spotprisen i Danmark, inkl. tariffer, transport og afgifter.

*Ændringer i tilbagebetalingssatsen fra 1. juni 2025: Tidsrummet ændres til 24-06 og den inkluderede elafgift ændres til elafgiftsrefusionssats.

Barn som kigger ud bag bilen

Matcher tilbagebetalingsbeløbet kundens elregning?

Clevers tilbagebetaling matcher ikke altid kundens elregning, for tilbagebetalingssatsen tager udgangspunkt i et gennemsnit, da vi ikke kan aflæse kundens faktiske indkøbspris for strøm. Derfor kan tilbagebetalingsbeløbet afvige fra kundens faktiske strømomkostninger til deres elleverandør. Dette vil naturligvis fremgå af kundens Clever-faktura. 

 

Eksempel på afvigelse: 

Kunden lader kl. 17.00 til 4 kr./kWh

Clever tilbagebetaler gennemsnit over natten på 2 kr./kWh

Kunden betaler selv differencen på 2 kr./kWh

Tips til kunderådgivning

Ønsker kunden en løsning, hvor der er et større match mellem tilbagebetaling og udlæg?

Hvis tilbagebetalingen skal matche det beløb, som kunden har betalt for strømforbruget på ladeboksen til deres elleverandør, er der to muligheder:

1. Rådgiv dem til at vælge Clever Power

Ved at vælge Clever Power kan tilbagebetalingen matche beløbet på elregningen 1:1, da Clever kan se, hvad kunden indkøber strømmen for.

Når du har bestilt Clever for kunden, får de en mail med link til spørgeskema, hvori de har mulighed for at vælge Clever Power. Så du behøver ikke gøre noget, andet end at rådgive dem til at takke ja til Clever Power, når de færdiggør deres bestilling.

 

2. Rådgiv dem til at lade med omtanke

Den billigste opladning af kundens bil derhjemme er mellem kl. 23 og 06. Kunden betaler et mindre beløb ved opladning i dét tidsrum og der vil derved være mindre difference. Kunden kan sikre opladning i denne tidsperiode ved at slå Intelligent Opladning til i deres Clever-app.

Desuden er al opladning på Clevers offentlige ladenetværk inklusive i abonnementet, og kunden skal derfor ikke lægge ud for noget, når de lader uden for hjemmet.

En Skoda holder i en indkørsel med åbent bagagerum med varer. På væggen hænger der en ladeboks fra Clever.
Forhandlerblog

Værd at vide – til dig som forhandler

Her kan du som forhandler finde artikler og guides om Clevers ladeløsninger, salgsargumenter, ladetips og meget mere.