Kunderejsen: Hvad sker der, når du har bestilt Clever for din kunde?
Her kan du blive klogere på, hvad din kunde møder, når du har trykket "Bestil" på deres Clever-ladeløsning - hvad enten de har bestilt Clever One med ladeboks, Clever One uden ladeboks eller Clever Box – eller hvis de skal have en specialinstallation.
.jpg?format=webp&quality=100)
Kunderejsen for ladeløsninger med ladeboks (standardinstallation)
Har kunden valgt en ladeløsning med ladeboks (Clever One med ladeboks eller Clever Box) og kan få standardinstallation, vil kunden opleve følgende, når du har trykket "Bestil" på deres ordre:
1. Kvittering: Kunden modtager en kvitteringsmail fra Clever med et link til at færdiggøre bestillingen
2. Endelig bestilling: Kunden gennemfører bestillingen og besvarer spørgsmål om ladeboks og installation. I sidste trin skal kunden acceptere Clevers vilkår
3. Bekræftelse af besvarelser: Kunden modtager en mail, der bekræfter, at Clever har modtaget besvarelserne på spørgeskemaet samt overblik over disse besvarelser
4. Ordrebekræftelse: Kunden modtager en ordrebekræftelse på købet. Allerede dagen efter ordrebekræftelsen, kan kunden lade på Clevers ladenetværk via appen
5. Velkomstbrev: Senest syv dage efter ordrebekræftelsen, modtager kunden et velkomstbrev med en ladebrik. Kundens Clever-aftale starter, når de lader første gang via app eller ladebrik – ude eller hjemme
6. Installation: Ladeboksen installeres senest 4 uger efter ordrebekræftelsen. På dagen viser kunden eltavlen og hvor ladeboksen skal sidde til elektrikeren. Derefter installerer elektrikeren ladeboksen
7. Test og intro: Elektrikeren afslutter besøget med test af ladeboksen m.m. Derudover får kunden en introduktion til, hvordan ladeboksen bruges, så de kan lade på dén med det samme
Hvad er en standardinstallation?
95 % af dem, der bor i hus, kan få en standardinstallation.
En standardinstallation indeholder installation af ladeboksen på en væg med synlig kabelføring af standardkabel, og det skal være muligt at trække og fastgøre kablet mellem eltavlen og ladeboksen på et fast underlag med fri adgangsvej.
Det betyder, at eltavlen og ladeboksen skal være placeret på/i samme bygning eller der skal være en fast overflade (såsom et plankeværk) mellem eltavle og ladeboks, hvor kablet kan fastgøres.
Fx er det stadig en standardinstallation ved installation af ladeboks på carport, hvis der er et plankeværk mellem huset med eltavlen og carporten, hvor kablet kan fastgøres.
Hvornår ved kunden, om de skal have en specialinstallation?
Når du har bestilt Clever One med ladeboks eller Clever Box til din kunde, vil kunden som nævnt først få en kvitteringsmail fra Clever med link til at færdiggøre deres bestilling. Via dette link skal kunden besvare spørgsmål om installationen og det er her, Clever finder ud af, om der kan være tale om en specialinstallation. Her spørger vi nemlig ind til:
- Om der skal graves hos kunden - og til detaljerne om gravearbejdet, fx hvem der skal grave, i hvilket underlag og hvor mange meter ned
- Om kabelføringen skal være skjult eller synlig
- Om kunden bor i lejlighed eller om eltavlen er placeret på 1. sal
Hvis kunden svarer ja til ovenstående, skal Clevers elektriker formentlig ud og lave en projektering. Læs mere i næste afsnit om "Kunderejsen for specialinstallationer".
Som tommelfingerregel kan det medføre en specialinstallation, dvs. ekstraomkostninger for installationsprisen, hvis kunden har forhold eller ønsker, der kræver ekstraarbejde. Der er bl.a. tale om en specialinstallation hvis:
- Kunden bor i lejlighed
- Kunden ønsker skjult kabelføring
- Clevers elinstallatør skal nedgrave kablet (kunden kan også selv gøre dette og spare nogle udgifter)
- Kundens gruppetavle ikke er placeret i stueplan
- Installationsarbejdet kræver stillads (ved arbejde i over 4 meters højde)
- Ladeboksen skal opgraderes til at levere 22 kW
- Kunden bor i landbrugsejendom, da det ikke er muligt at anvende standardkabler ved installation i forbindelse med landbrug
- Installationen skal foretages på ikke-brofaste øer
- Der allerede er en ladeboks på adressen, som er koblet til samme strømforsyning. Installation af ladeboks nummer to kræver i så fald en balanceløsning
Kunderejsen for specialinstallationer
Ved en specialinstallation kan den endelige installationspris først beregnes, når vores installationspartner har besøgt adressen. Derfor sker der følgende, når du har trykket "Bestil", for de kunder, der muligvis skal have en specialinstallation:
1. Kvittering: Kunden modtager en kvitteringsmail fra Clever med et link til at færdiggøre bestillingen ved at besvare et spørgeskema
2. Besvarelse af spørgeskema: Kunden besvarer spørgsmål om ladeboks og installation, hvor de svarer ja til, at der enten skal graves, skjules kabler eller at de bor i lejlighed/at eltavlen sidder på 1. sal (dvs. indikerer specialinstallation). I sidste trin skal kunden acceptere Clevers vilkår
3. Bekræftelse af besvarelser: Kunden modtager en mail, der bekræfter, at Clever har modtaget besvarelserne på spørgeskemaet samt overblik over disse besvarelser
4. Aftale om besøg: Clevers installationspartner ringer til kunden og aftaler dato og tid for besøg til projektering
5. Projektering: Elektrikeren kommer på besøg på aftalt dag. Elektrikeren kigger på omfanget af ekstraarbejde ved en installation
6. Tilbud på specialinstallation: Hvis det vurderes, at kundens installation kræver ekstraarbejde, modtager kunden et tilbud på specialinstallationen fra vores installationspartner. Hvis det vurderes, at kunden kan få en standardinstallation, vil kunden modtage en bekræftelse om dette samt endelig ordrebekræftelse (se kunderejsen fra punkt 4 under afsnittet "Kunderejsen for ladeløsninger med ladeboks (standardinstallation)" længere oppe)
7. Godkendelse af tilbud: Kunden har nu mulighed for at afvise eller godkende tilbuddet. Hvis kunden afviser tilbuddet, annulleres ordren. Hvis kunden godkender tilbuddet, gennemføres ordren
8. Ordrebekræftelse: Kunden modtager en ordrebekræftelse på købet inkl. prisen på specialinstallationen. Allerede dagen efter ordrebekræftelsen kan kunden lade på Clevers ladenetværk via Clevers app
9. Velkomstbrev: Senest syv dage efter ordrebekræftelsen modtager kunden et velkomstbrev med en ladebrik. Kundens Clever-aftale starter, når de lader første gang via app eller ladebrik – ude eller hjemme
10. Installation: Vi bestræber os på at installere ladeboksen senest 4 uger efter ordrebekræftelsen ved standardinstallationer. Ved specialinstallationer kan der dog være længere ventetid pga. ekstraarbejdet
11. Test og intro: Elektrikeren afslutter specialinstallationen med test af ladeboksen m.m. Derudover får kunden en introduktion til, hvordan ladeboksen bruges, så de kan lade på dén med det samme
Kunderejsen for ladeløsninger uden ladeboks
Har kunden valgt Clever One uden ladeboks, vil kunden opleve følgende, når du har trykket "Bestil" på deres ordre:
1. Kvittering: Kunden modtager en kvitteringsmail fra Clever med et link til at færdiggøre bestillingen
2. Endelig bestilling: Kunden gennemfører bestilling ved at acceptere Clevers vilkår via linket
3. Ordrebekræftelse: Kunden modtager en ordrebekræftelse på købet. Allerede en time efter ordrebekræftelsen, kan kunden lade på Clevers ladenetværk via Clevers app
4. Velkomstbrev: Senest syv dage efter ordrebekræftelsen, modtager kunden et velkomstbrev med en ladebrik. Kundens Clever-aftale starter, når de lader første gang via app eller ladebrik
Værd at vide – til dig som forhandler
Her kan du som forhandler finde artikler og guides om Clevers ladeløsninger, salgsargumenter, ladetips og meget mere.