Clevers 2018 bød på massiv kundevækst og langsigtede investeringer i infrastrukturen til elbilerne

Årsresultatet fra 2018 forstærker optimismen hos e-mobilitetsudbyderen Clever A/S. 2018 bød nemlig på høj kundevækst, øget omsætning og investeringsniveau. Og underskuddet skræmmer ikke. Tværtimod er det udtryk for ambitiøse, samfundsansvarlige investeringer i en bæredygtig fremtid og forretning, lyder det fra Clevers direktør.

Et samlet underskud efter skat på 18 millioner kroner. Sådan lyder et af hovedtallene fra årsregnskabet 2018 fra e-mobilitetsudbyderen Clever. Med til fortællingen om 2018 hører også en kundevækst på mere end 400 procent, fordobling af omsætningen og nye investeringer i medarbejdere, automatisering, digitalisering og ikke mindst i lynhurtig opladning på tværs af de skandinaviske grænser.

Et overskud i 2018 ville være tegn på en fejlet strategi, lyder det fra Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller:

”Vi investerer massivt i et elektrisk og bæredygtigt samfund, og vi gør det med det lange lys tændt. Vi havde fejlet, hvis Clever præsenterede et overskud i 2018. Overskud er slet ikke en del af planen endnu, for vi er midt i en intensiv investeringsfase, der sikrer danskerne opladning til elbilerne og oplevelser i hverdagen i verdensklasse i mange år. Kvalitet og gode brugeroplevelser opstår ikke ved tilfældigheder. De opstår, når man arbejder målrettet og stædigt hen mod dem. De er kernen i vores strategi, og tallene taler for sig selv. Mere end en firdobling af kundebasen i 2018. En fordobling af omsætningen. Og nye ambitiøse investeringer i bæredygtig mobilitet der skal komme os alle til gode.”

Casper Kirketerp-Møller

Elbilen trillede ind i danskernes liv

2018 blev samtidig året, hvor elbilen trillede helt ind i danskernes dagligstuer, på direktørgangene og hos de folkevalgte på Christiansborg. I Danmark har vi set en fordobling i antallet af indregistrerede eldrevne biler sammenlignet med 2017, og inden for de næste to år vil verdens bilproducenter efter egne udsagn samlet set sende 340 nye eldrevne modeller på markedet.

Udbuddet fra de mange nye modeller vil være med til at sikre, at Danmark kan nå regeringens målsætning om en million grønne biler på vejene i 2030. Det betyder i runde tal, at antallet af danske grønne biler mere end 60-dobles, hvis Danmark skal nå regeringens mål. Og de skal alle lades. Clever forventer, at de kommende år vil byde på meget store vækstrater for infrastrukturen og opladningsmarkedet bag de grønne biler. Netop derfor har Clever gennem de seneste år investeret forud for vækstkurven, og det vil fortsætte i de kommende år.

”Vi udvikler og bygger ikke kun den fysiske infrastruktur. Vi investerer også i en helstøbt digital og skalerbar platform, der skal håndtere væksten og giver vores kunder endnu bedre oplevelser. Gjorde vi ikke det, ville vi knække midt over under væksten og skabe alt for mange skuffende oplevelser derude”, fortæller Casper Kirketerp-Møller.

Casper Kirketerp-Møller

En styrket position i markedet

Clever styrkede også sin position i markedet og indgik aftaler med en række vigtige samarbejdspartnere, såsom Toyota, Mitsubishi, Jaguar Land Rover og Audi – mærker som alle introducerede eldrevne biler i 2018. Clever havde altså ved udgangen af 2018 partnerskaber med alle bilmærker med eldrevne biler på hylderne.

”Vores nye og nuværende partnerskaber er altafgørende for at tilbyde kunderne en strømlinet oplevelse. De får en elbil, opladning hjemme og på farten til en fast månedlig pris og en nemmere hverdag med sikkerhed om økonomien. En samlet e-mobilitetsløsning, som vi tror fuldt og fast på er fremtiden. I 2018 viste strategien sit værd og danskerne, at de vil elbilen, så vi glæder os til de næste mange år, der også kommer til at byde på sorte tal på bundlinjen”, afslutter Casper Kirketerp-Møller.

Clever er ejet af den andelsejede energi- og fibernetkoncern SEAS-NVE med 94,9% af aktierne og den ligeledes andelsejede NRGi-koncern med de resterende 5,1% aktier i selskabet.