Clever i vækst på alle parametre i 2019 og klar til stigningen i antallet af elbiler i Danmark

Clever A/S ser tilbage på et 2019 med vækst på alle parametre og en styrket tro på visionen for den bæredygtige e-mobilitet i Danmark. På trods af massive investeringer i det danske ladenetværk, er det lykkedes Clever at lande et tilfredsstillende årsresultat på niveau med året før.

Årsregnskabet for 2019 følger Clevers langsigtede strategi. Omsætningen er fordoblet for andet år i træk, bruttofortjenesten er vokset, driftsresultatet forbedres og ikke mindst er kundebasen er fordoblet sammenlignet med 2018, mens årsresultatet lander på et underskud på 19,4 mio. kr., der er bedre end 2018.

Ifølge Clevers direktør Casper Kirketerp-Møller er han tilfreds, særligt når man tager de massive, langsigtede investeringer i den danske kritiske infrastruktur til elbiler i betragtning. Investeringer, som indtil nu har medført en stærk kundevækst og at Clever i 2019 blandt andet har åbnet de første lynladestationer i Danmark, Sverige og Norge sammen med partnere.

Samlet set gik Clever styrket ind i 2020, der er gået med at sætte ekstra fart på udviklingen af det åbne offentlige ladenetværk og at sikre intelligent hjemmeopladning til danskerne, der skal være med til at drive den danske omstilling til bæredygtig persontransport år for år.

”Vi er alle på en lang rejse, der vil vare i årtier. 2019 blev endnu et tilfredsstillende år for Clever med fordobling af både omsætningen og kundebasen, som vi også forventer at fordoble igen for tredje år i 2020. To nøgletal der er et udtryk for et marked i vækst, en bæredygtig strategi og dygtige nye kolleger, som skaber infrastruktur i verdensklasse til alle elbilister”, fortæller Casper Kirketerp-Møller.

Casper Kirketerp-Møller

Rekordmange danskere vælger elbilen

2019 blev med 5524 solgte elbiler et rekordår i Danmark. Det er fire gange så mange som i 2018. En tendens, der ser ud til at blive yderligere styrket i 2020 på trods af, at coronavirus har ramt det danske bilsalg. I 2020 alene forventes det, ud fra tilbagemeldingerne fra bilmærkerne, at 35 nye modeller af eldrevne biler ruller ud på det danske marked.

”Vi skal investere forud for markedet for elbilerne. Så vi investerer i fremtiden, og det er det, som vores regnskab afspejler. At vi er ambitiøse og langsigtede. Det er derfor, at vi kan fordoble omsætningen år efter år," fortæller Casper Kirketerp-Møller.

For at håndtere væksten på elbilområdet skalerede Clever i 2019 forretningen. Det betød yderligere investeringer i kundeoplevelsen samt personalevækst og udvikling af nye skalerbare it-systemer, der kan håndtere de mange nye kunder, som Clever byder velkommen.

”I 2019 blev elbilen hverdag for mange flere danskere. Det er i sig selv positivt. Men den massive vækst stiller store krav hele vejen rundt. Derfor skal vi også fortsætte med investeringerne i kundeværdien, infrastrukturen, skalerbare it-systemer, nye gode kolleger og vores kultur som virksomhed,” fortæller Casper Kirketerp-Møller.

Casper Kirketerp-Møller

En bæredygtig forretning

Stadig flere danskere vælger en elbil i deres hverdag, og den medfølgende kundevækst muliggør stigende investeringer i danskernes ladeinfrastruktur.

”Årsregnskabet for 2019 bekræfter os endnu en gang i, at vi er på rette vej. Vores strategi bygger på langsigtede investeringer af den enkle årsag, at vi er sat i verden for at skabe langvarige og meningsfulde kunderelationer, høj brugerværdi, dansk og åben infrastruktur til elbilerne, og ikke mindst accelerere den grønne omstilling af transporten til gavn for alle danskere. Resultatet for 2019 støtter fortællingen, at Clever bliver en stadig stærkere og mere bæredygtig forretning, som vi håber, at danskerne vil være stolte af i mange år frem”, afslutter Casper Kirketerp-Møller.

Clever er ejet af den andelsejede energi- og fibernetkoncern SEAS-NVE med 94,9 % af aktierne og den ligeledes andelsejede NRGi-koncern med de resterende 5,1 % aktier i selskabet.