Fem myter om elbiler

Der er mange myter, påstande og forkerte antagelser om det at køre elbil. Læs med og få svarene på nogle af de myter, som vi oftest hører.

Elbiler er lige så dyre som almindelige biler

Indkøbsprisen for en elbil er omtrent det samme som en tilsvarende dieselbil. Af og til endda lidt højere. Men over tid er en elbil altid langt billigere. Blandt andet fordi du du kun skal betale den mindste grønne ejerafgift på 310 kr. halvårligt, fordi strøm er betydeligt billigere at fylde på bilen end benzin og diesel – og fordi en elbil hverken har kobling, katalysator, tandrem. Det betyder, at der på sigt kommer langt færre regninger fra din mekaniker.

Det er kedeligt at køre elbil

Det kommer jo selvfølgelig an på, hvad man synes er sjovt. Men kan man godt lide at komme hurtigt ud af starthullerne om morgenen og ved lyskrydset, så er der masser af sjov ved selv de mindste elbiler. For med et moment der konstant trækker maksimalt uden hak og pauser til gearskift, er der langt mere kraft i en elbils acceleration.

Den korte køreradius er irriterende

Ja, benzin- og dieselbiler kører længere på en tankfuld end en opladt elbil. Og skal man køre rigtig langt, kan det måske godt være irriterende. Men, hvor ofte kører du rigtig langt?
Afhængigt af temperatur, vind, kørselsmønster og model har elbiler en rækkevidde fra 100 til 500 km. Det er de færreste mennesker, der kører mere end 100 km om dagen, så den kortere køreradius vil for de fleste kun være et teoretisk problem.

Der er ikke nok ladestandere

Sådan var det engang. Men ikke længere. Udover ladestanderen derhjemme eller på dit arbejde (eller begge steder), får du med CLEVER også adgang til mere end 1000 ladepunkter i Danmark, Sverige og Tyskland. Og tallet vokser hele tiden. Ovenikøbet er vejen til den nærmeste stander altid lige ved hånden, hvis du downloader vores app.

Elbiler forurener lige så meget som almindelige biler

Hvis strømmen, som bliver brugt til at oplade elbilen, er produceret af vindmøller eller ved vandkraft, er CO2-aftrykket pr. kørt kilometer meget tæt på 0. Er strømmen produceret på konventionel vis, bliver CO2-aftrykket større. Men forskellen til almindelige biler er alligevel stor:

En elbil bruger mere end 80 procent af den energi, der oplades på batteriet, til fremdrift – mens knap 20 procent går til spilde. I en benzin- eller dieselbil er forholdet direkte omvendt. Her er det kun 20 procent af den energi, der fyldes i tanken, der bliver brugt til fremdrift. Resten går tabt i friktion i motorens bevægelige dele. Og dem er der mange af, i en almindelig bil.

Det betyder, at der, for hver kilometer en elbil kører, i gennemsnit udledes 61 gram CO2. Mens en dieselbil i gennemsnit udleder 130 gram CO2, og en benzinbil 157 gram CO2 (2010-tal). Det vil sige, at selvom man oplader sin elbil med konventionelt produceret strøm, så er CO2-udledningen pr. kørt kilometer alligevel under det halve af diesel- og benzinbilers udledning.